Snart dags för premiär av Volkswagen ID.7

Carl Undéhn

Carl Undéhn

15 apr 2023

Som ID. Aero för den kinesiska marknaden fick vi se Volkswagens nya eldrivna sedan redan förra året. Redan då stod det klart att det vi i Europa samt i USA kommer få en lite annorlunda version av bilen.

Vid elektronikmässan CES i Las Vegas visades en maskerad bil med delvis självlysande kamouflage. Och efter provkörningar häromveckan kom det ut fler detaljer kring både tekniken och prisnivån.

På måndag är det till slut dags för den verkliga premiären av ID.7 som Volkswagen beskriver som sin nya flaggskeppsmodell för den ”globala marknaden”.

Med det menas en modell som precis som elsuven ID.4 är tänkt att locka kunder i Europa, Kina och USA.

– Parallellt med vår elbilsoffensiv i Europa fokuserar vi även på Asien och Nordamerika. ID.7 är en extremt viktig modell för Volkswagen i Kina, Kanada och USA. Den övertygar med gott om utrymme, innovativa assistanssystem och moderna finesser, som till exempel ett förstklassigt infotainmentsystem, säger Imelda Labbé som ansvarar för försäljning hos Volkswagen.

På måndag får vi till slut se ID.7 utan lack med QR-koder.

Sverige måste också ses som en viktig marknad, för Stockholm är en av de fem städer där premiären kommer ske.

– ID.7 är en efterlängtad modell som kommer att passa den svenska marknaden mycket bra. Vi är väldigt glada och stolta över att Stockholm är en av platserna för världspremiären, det visar inte minst att Sverige är en viktig marknad för elbilar, säger Sten Forsberg som är chef Volkswagen Sverige.

Den 4,94 meter långa sedanen har ett axelavstånd på 2,97 meter – två decimeter mer än hos ID.4 vilket låter lovande för goda innerutrymmen. Med det finns det också plats för ett större batteripaket än de på 77 kWh som hittills är det största vi sett i Volkswagens ID-modeller.

Enligt uppgifterna från testkörningar av prototyper är också ett större batteri på 85 kWh planerat som ska ge bilen en räckvidd på 70 mil. Först ut blir däremot en version med ett batteri på 77 kWh som då uppges ge en räckvidd på 61,5 mil.

Viktigt för räckvidden är förutom karossens låga luftmotstånd med ett cd-värde på 0,23 också att ID.7 blir den första modellen att få Volkswagens nya elmotor på bakaxeln. Den har 286 hästkrafter och ett vridmoment på 550 Nm, jämfört med 204 hästkrafter och ett vridmoment på 315 Nm hos den nuvarande elmotorn.

Samtidigt använder den en ny växelriktare och mer effektiv kylning som minskar energiförbrukningen.

Premiären av ID.7 sker på måndag, 17:e april, klockan 14 och kan följas här. Svenska priser och när ID.7 kommer hit har ännu inte meddelats.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!