Solcellsbilen Aptera får visst snabbladdning – om Tesla godkänner

Carl Undéhn

Carl Undéhn

24 jan 2023

Amerikanska Aptera visade i helgen den färdiga lanseringsversionen av sin trehjuliga solcellsbil som är tänkt att börja byggas senare i år. Med energisnåla elmotorer i hjulhusen, låg vikt, extremt lågt luftmotstånd och solceller på taket, motorhuven och instrumentbrädan är räckvidden över 60 mil med ett batteri på 40 kWh.

Enligt Aptera ska den som bor i soliga Kalifornien i princip aldrig behöva ladda. Solceller med en hög effekt på 24 procent ger tillräckligt med el för att klara de genomsnittliga resorna på sju mil om dagen där.

Den som ändå behöver ladda ibland fick veta att det endast skulle erbjudas långsamladdning genom ombordladdaren på 6,6 kW.

Men nu, kort efter att lanseringsversion presenterats, ändrar de sig. Alla ”Launch Edition” av Amptera kommer ha teknik för att kunna snabbladda inbyggt.

– Varje Aptera kommer med DC snabbladdning med en kapacitet på minst 40 kW upp till 60 kW, säger Steve Fambro som är en av medgrundarna till Aptera i en video.

Att de inte kan nämna en exakt effekt förklaras med värmen som uppstår vid laddning och då kräver kraftigare kablar.

– Vi vill inte lägga till för mycket koppar för det ökar vikt och pris. Genom validering får vi se hur mycket högre än 40 kW vi kan komma. Men jag tror det är minst 40 kW och kanske upp till 60 kW, säger Steve Fambro.

Orsaken ska till stor del ligga i att Tesla har öppnat en del av sitt nätverk med snabbladdare för andra märken.

– Innan det hade Aptera valet att använda en SAE-kombinationsladdare som är en väldigt stor laddkontakt. Det är svårt att få in paketet för det i fordonet, säger Steve Fambro.

Aptera ville vi därför hellre erbjuda snabbladdning med Teslas laddkontakt, som i USA kallas NACS för ”North American Charging Standard”. Det är också tekniken som Aptera sedan länge har arbetat på.

Storleksjämförelse av olika laddkontakter

För att bevisa det presenteras i videon en tidig prototyp för själva laddningen där det finns plats för en kontakt för snabbladdning.

Nu hoppas Aptera bara på att Tesla ska låta dem använda deras laddkontakt för sin solcellsbil. Aptera har tidigare varit drivande i ett upprop kring att göra Teslas laddkontakt till standard för elbilar på den Nordamerikanska marknaden.

– Vi vill tacka er för all feedback. Den var ganska konsekvent och överväldigande. Så vi tog det till oss och beslutade att ta upp projektet som vi hade satt på paus för flera månader sedan då vi inte såg när vi skulle ha tillgång till NACS-kontakten, säger Steve Fambro.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!