Solcellsbilen Stella Terra hårdtestas i Marocko

Patrick Ekstrand

Patrick Ekstrand

18 okt 2023

Torra flodbäddar, branta bergsvägar och lös sand var bara några av hindren när vad som beskrivs som världens första terränggående solcellsbil nyligen testades under en 1000 kilometer lång testkörning i Marocko.

– Det var en otroligt bra tur som slutade bra, säger Wisse Bos, teamchef för Solar Team Eindhoven, i en pressrelease.

Fordonet, som heter Stella Terra, är utvecklat av studenter vid det tekniska universitetet i nederländska Eindhoven och även om det hade testats på hemmaplan fanns vissa frågetecken till hur bilen skulle klara sig under tuffa förhållanden.

Bland annat var gänget bakom den inte helt säkra på räckvidden, men Bos säger att de blev positivt överraskade.

– Det visade sig att Stella Terra använde 30 procent mindre energi än förväntat, säger han. Vi kunde köra hela sträckan på solenergi och var inte beroende av laddstationer.

Energin kommer från solpaneler på taket och motorhuven som enligt specifikationerna ger upp till 710 kilometers körning per dag. I terräng minskar räckvidden till omkring 550 kilometer, en sträcka som är möjlig tack vare den för en elbil mycket låga vikten på 1200 kilo.

Den får även köras på allmän väg och har en topphastighet på 145 kilometer i timmen och det i kombination med de nu bevisade terrängegenskaperna innebär att det säkert finns många som vill beställa ett eget exemplar.

Det finns dock ett problem – det handlar om ett koncept, om än ett fullt körbart sådant.

Solar Team Eindhoven har tidigare utvecklat en annan solcellsbil, Lightyear 1, som började tillverkas av finska Valmet men företaget gick i konkurs och produktionen upphörde redan efter två månader trots att bara en av investeringsrundorna uppges ha dragit in 48 miljoner dollar.

I vintras kom ändå beskedet om en Lightyear 2, men historien har visat att solcellsbilar kan innebära jobbiga kostnadskalkyler så om den blir av är en öppen fråga.

En annan solcellsbil var tyska Sono Motors Sion, som imponerade på tidningen Elbilens chefredaktör efter en provkörning hösten 2018.

Ursprungsplanen var att den skulle tillverkas av NEVS i Saabs gamla fabrik i Trollhättan. Till slut fick Valmet uppdraget, men i vintras kom beskedet att produktionen inte blir av.

Professor Maarten Steinbuch på tekniska universitetet i Eindhoven säger dock att Stella Terra imponerar honom och att han är övertygad om att solbilar går en ljus framtid till mötes.

– Jag förväntar mig att elbilar inom fem till tio år kommer att vara en integrerad del i vårt elsystem. Och när hemmabatterier dyker upp kommer det att bli möjligt att generera energi med sin solbil som sedan används i hemmet. Solar Team Eindhovens innovationer kan komma att förändra framtiden.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: