Statligt miljardregn för batteritillverkning i Japan

Carl Undéhn

Carl Undéhn

6 sep 2024

Kinesiska företag dominerar idag världens tillverkning av elbilsbatterier. Men även på andra håll i Asien finns både erfarenhet och kunskap kring saken. Bland annat i Japan, där regeringen nu tillsammans med Toyota, Nissan, Panasonic och andra företag lanserar en gemensam satsning på batteritillverkning. Med det ska både landets produktionskapacitet öka med 50 procent från dagens 80 GWh till mellan 120 och 150 GWh år 2030. Utöver det innefattar initiativet också forskning och utveckling för att lansera batterier med bättre teknik.

Totalt handlar det om en investering på en miljard japanska yen, omkring 70 miljarder kronor, där staten står för en tredjedel av pengarna. Med det får bland annat Toyota stöd för sitt program med att lansera masstillverkning av solid state-batterier år 2028. Batterier med fast i stället för flytande elektrolyt ger elbilar med både längre räckvidd och snabbare laddning än idag. Ännu har ingen lyckats med storskalig tillverkning, men Toyota har forskat länge kring saken och anses ligga långt fram.

Även Nissan har ett eget projekt kring solid state-batterier, där de bland annat samarbetar med amerikanska NASA kring materialforskning. I den ny satsningen är det däremot utveckling av LFP-batterier hos Nissan som drar nytta av de statliga pengarna. LFP, eller litiumjärnfosfatceller, är billigare än dagens NMC-celler då de inte behöver vare sig nickel eller kobolt. På senare år har främst kinesiska utvecklare lyckats höja både energidensitet och laddeffekt hos LFP-celler, samt förbättrats deras prestanda vid kyliga temperaturer.

Nissan har redan ett ambitiöst projekt för solid state-batterier, som tillvekras här på bilden. Men nu kommer en ny satstning på billigare LFP-batterier.

Nissan uppges planera en förhållandevis småskalig produktion av LFP-celler med en årskapacitet på 5 GWh. Från 2028 ska de användas för mindre – och då förmodligen billigare – fordon. För Panasonic handlar det om att få statligt stöd för att öka den nuvarande produktionen av battericeller. Enligt Panasonic är stora delar av den planerade produktionen redan säkrad för Subaru, något som tyder på att vi kommer få se fler eldrivna modeller från de märket än dagens elsuv Solterra.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: