Stellantis gör storvinst och utökar elektrifieringen

Carl Undéhn

Carl Undéhn

5 aug 2021

När Fiat-Chrysler gick ihop med PSA-koncernen, där bland annat Peugeot, Opel och Citroën ingår, skapades den nya jättekoncernen Stellantis. Inte mindre än 14 bilmärken samlas inom koncernen som nu har presenterar sin första halvårsrapport.

Den visar både en rejäl vinst på 5,8 miljarder Euro, omkring 59 miljoner kronor, och en utökad satsning på eldrift.

Redan i början av sommaren meddelades att Opel ska bli ett elbilsmärke från 2028 – i alla fall på den europeiska marknaden. Även Fiat vill bli elektriskt någon gång mellan 2025 och 2030. Avgörande för exakt när den italienska tillverkaren ska slopa avgasrören är möjligheten att kunna erbjuda elbilar till samma pris som de med förbränningsmotor.

Vid dragningen av halvårssiffrorna fick vi nu veta att även Citroëns premiummärke DS ska bli helt elektriskt från 2024. Om det gäller för alla marknader framgick däremot inte.

Det samma gäller Alfa Romeo, som dock får vänta till 2027 innan förbränningsmotorn kastas ut. Då ska alla märkets modeller i Europa, Nordamerika och Kina vara helt elektriska och Alfa Romeo beskrevs som Stellantis framtida premiummärke.

Även Lancia ska bli elektriskt, men i två steg. Från 2024 ska alla modeller vara ”elektrifieradre”, alltså ha någon form av hybriddrift. Två år senare ska det däremot endast lanseras helt eldrivna modeller från Lancia.

Redan 2023 vill Stellantiskoncernen ha elva elbilar i sitt program som ska byggas på den aktuella plattformen e-CMP, samt den kommande plattformen STLA. Den kommer i olika storlekar och först ut är STLA Large för större bilar där de första modellerna ska lanseras 2023. Den följs sedan av STLA Medium, STLA Large samt STLA Frame för riktigt stora pickuper från bland annat RAM, suvar och transportbilar.

Hur länge de olika tillverkarna kommer ha fossilbilar till försäljning även efter omställningen till eldrift sades det heller inget om.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!