Dubbdäcksförbud infördes på Hornsgatan i Stockholm för att minska utsläppen av partiklar längs gatan. By Holger.Ellgaard (Own work) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons

Studie om elbilar och skadliga partiklar får kritik

Patrick Ekstrand

Patrick Ekstrand

11 maj 2016

Elbilar orsakar betydligt fler hälsofarliga partiklar i luften än vad bilar med förbränningsmotor gör. Detta då en elbil på grund av batteripaketet väger i genomsnitt 24 procent mer än motsvarande bil med förbränningsmotor, vilket enligt en studie vid Edinburgh University leder till att både däcken och bromsskivorna slits snabbare.

Studien kritiseras dock för att den inte tar hänsyn till att rörelseenergin i hög grad tillvaratas och omvandlas till elenergi när en elbil bromsar, vilket innebär att bromsskivorna inte används lika mycket.

– Regenerativ bromsning är ett mycket effektivt sätt att minska behovet av att bromsa samtidigt som det ökar energieffektiviteten med en tredjedel, säger en av kritikerna, Automobile Associations ordförande Edmund King, till The Telegraph.

– Däcksslitage beror på körstilen och de som kör el- och hybridbilar brukar inte busköra.

 

Fakta: Skadliga luftpartiklar

Partiklar från fordon kan medföra luftvägsproblem och hjärt-kärlsjukdomar och studier visar att föroreningarna årligen medför tusentals fall av förtida död i Sverige.  Källa: Naturskyddsföreningen

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!