Studie: Så mycket billigare än Tesla kan BYD tillverka bilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

7 sep 2023

Under den pågående bilmässan IAA har det varit stort fokus på den starka kinesiska närvaron. Att tillverkare från Kina nu utmanar europeiska tillverkare på deras hemmaplan blir alltmer tydligt. Precis innan IAA startade i måndags publicerade den schweiziska banken UBS en ny studie om förhållandena i bilindustrin. Enligt den har kinesiska tillverkare en kraftig fördel gentemot européerna vad gäller tillverkningskostnader.

Analytikerna spår att biltillverkare i väst kommer tappa en femtedel av sina marknadsandelar till kinesiska tillverkare, som kan erbjuda sin elbilar till ett lägre pris.

– Den globala bilindustrin kommer att genomgå omvälvande förändringar under de kommande tio åren, säger Paul Gong som lett studien hos UBS till branschtidningen Automotive News.

Men det är inte bara löner, energikostnader och allmänt lägre kostnader som gör att kinesiska tillverkare har en kostnadsfördel. I studien har analytiker tittar närmre på sedanen BYD Seal, som nu också kommer till Sverige.

75 procent av komponenterna hos Seal kommer från egen tillverkning av BYD. Det är en betydligt högre andel än hos andra tillverkare. Bland använder BYD sitt egenutvecklade LFP-batteri Blade, samt även egna halvledare.

Tillsammans ger det enligt analysen från UBS att BYD Seal har en kostnadsfördel på 15 procent jämfört med konkurrenten Tesla Model 3. Då har Tesla ändå lycktas pressa priset vid tillverkningen. Jämfört med Volkswagen ID.3 har BYD Seal enligt studien en kostnadsfördel på hela 30 procent.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!