Svenska Einride elektrifierar Maersk transporter i USA

Carl Undéhn

Carl Undéhn

25 mar 2022

Svenska Einride har fått uppmärksamhet för sitt arbete med att utveckla självkörande eldrivna lastbilar. Men även digitala transportlösningar och eldrivna lastbilar med förare hör till företagets områden som nu ingått ett samarbete med logistikjätten Maersk.

Med start 2023 ska Einride leverera 300 eldrivna lastbilar till Maersk för containertransporter i USA. Kontraktet löper över fem år och under den tidsperioden ska en miljon leveranser ske utsläppsfritt med eldrift. För att minska utsläppen från sin amerikanska håller Maersk på att bygga upp möjligheten att kunna ladda fordonen med enbart el från förnyelsebar energi.

Enligt de båda företagen handlar det om den största elektrifieringen någonsin av tung trafik. Lastbilarna är av den amerikanska typen Class 8 på 14 ton och kommer från kinesiska BYD. Nyligen lade Einride en beställning på 200 lastbilar av modellen 8TT från BYD. Det beskrevs då som den största ordern någonsin av eldrivna lastbilar utanför Asien.

Modellen kan utrustas med ett batteripaket på 563 kWh och har en räckvidd på omkring 30 mil.

Einrides svenske grundare Robert Falck har tidigare sagt att de ser en stor potential i elektrifieringen av tunga transporter i USA. Företaget fokuserar därför sedan en tid mer på den amerikanska marknaden.

Samarbetet med Maersk innefattar även Einrides digitala fraktsystem SAGA som kopplar ihop de eldrivna lastbilarna med 150 laddpunkter.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: