Tesla ökar tillverkning av nya 4680-cellen i Texas
Carl Undéhn
28 dec 2022
Strax innan jul meddelade Tesla att de börjat få upp farten på tillverkningen i de nyaste fabrikerna i Tyskland och Texas. Både Giga Texas och Giga Berlin bygger nu 3 000 exemplar av Model Y i veckan.
Så sent som i september byggde till exempel fabriken utanför Berlin 2 000 Model Y i veckan. Ännu är det däremot en bit kvar upp till den planerade maxkapaciteten på 10 000 bilar i veckan.
Fabriken i Texas har nu även ökat på tillverkningen av Teslas nya battericell 4680. Enligt Tesla har det under en veckas tid tillverkats 868 000 celler av den nya typen. Det ska räcka till att sätta ihop så kallade strukturella batteripaket för 1 000 stycken Model Y Long Range, alltså en tredjedel av de som fabriken nu bygger.
Med egen tillverkning av celler blir Tesla mer oboerende av de leverans- och komponentproblem som det senaste året drabbat de flesta biltillverkare.
Enigt beräkningar från batteriexperter kan de nya 4680-cellerna även sänka priset på Teslas modeller. Orsaken är att Tesla planerar att tillverka cellerna med en ny process som både är mer kostnadseffektiv och förbrukar mindre mängder vatten och kemikalier.
Till cellerna, som är betydligt större än de 2170-celler som används idag, behövs också mindre material och steg i monteringen vilket ytterligare kan bidra till sänkta priser.
Men just de processerna är något som har tagit längre tid än väntat för Tesla att få ordning på. Tillverkning av 4680-celler ses också som avgörande för att få igång produktionen av pickupen Cybertruck och lastbilen Semi. Den senare började levereras till kunder i USA i början av december.
Vid presentationen av 4680-cellerna lovades både snabbare laddning och upp till 16 procent längre räckvidd jämfört med dagens generations celler.
Men undersökningar av de första exemplaren av Model Y med 4680-celler visade att energidensiteten inte är så hög som väntat. Förväntningarna låg på upp mot 300 Wh/kg, men underlkningen visar istället en energidensitet på 244 Wh/kg.