Därför ser Tesla 2025 som ett ”lovande år”

Carl Undéhn

Carl Undéhn

30 jan 2025

Tesla Model Y var den mest sålda bilmodellen under 2023. Och enligt Tesla kommer Model Y behålla den positionen även för 2024. Det meddelades när tillverkaren nu redovisat resultatet för det fjärde kvartalet och helåret 2024. Och Tesla ser ljust på framtiden för i år och räknar med att kunna börja tillverka den länge utlovade billigare modellen innan sommaren. Eller handlar det om flera nya och billigare modeller? Mer om det nedan.

Totalt levererade Tesla 1,79 miljoner bilar under 2024, vilket var en liten minskning på 1 procent jämfört med 2023 då Tesla leverade 1,8 miljoner bilar. Något som förklaras med problem under förra årets första kvartal då leveranser försenades på grund av attacker mot fartyg i Röda havet samt att fabriken utanför Berlin fick pausa tillverkningen efter en anlagd brand mot en närliggande transformatorstation.

Under förra årets sista kvartal slogs däremot nytt rekord när Tesla levererade 495.570 bilar. Då tack vare rabatter och som här i Sverige erbjudande med nollränta. Något som visar sig om omsättningen för verksamheter med bilar som minskade med 8 procent under 2024, jämfört med året innan. Under 2024 spelade också handeln med energilösningar som solceller och batterilagring en allt viktigare roll för omsättningen.

2025 ser Tesla som ett ”lovande år” och det beror på flera anledningar. Redan under förra årets sista kvartal uppger Tesla att sänkta råvarupriser gjorde att tillverkningskostnaden per fordon sjönk till 35.000 dollar, vilket är den lägsta kostnaden hittills. Något som uppges kunna kompensera för de rabatter och finansieringar som kunder erbjuds.

När det kommer till arbetet med att tillverkare billigare modeller går det enligt plan. Och ja, Tesla talar här i plural och antyder att det handlar om mer än en modell. Tillverkningen ska dras igång under första halvåret 2025 och ”dessa fordon kommer att utnyttja aspekter av nästa generations plattform såväl som aspekter av våra nuvarande plattformar och kommer att tillverkas på samma
tillverkningslinjer som vårt nuvarande fordonssortiment”, skriver Tesla.

De kommer alltså inte byggas med den så kallade unboxing-processen som Tesla presenterat tidigare där olika delar av bilen byggs parallellt för att sänka kostnader och göra tillverkningen mer effektiv. Unboxing väntas användas först när serietillverkningen av den självkörande Cybercab kommer igång nästa år. Hur mycket Tesla därmed lyckas pressa priset på de billigare modellerna återstår att se.

I år räknar Tesla i alla fall med att återigen öka leveransen och produktionen av bilar. Jämfört med 2024 förutspås en ökning på 60 procent, vilket innebär att Tesla räknar med att bygga omkring 2,8 miljoner bilar i år.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: