Tillverkning av ID.5 igång – nu endast elbilar från ID-fabriken

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 jan 2022

Volkswagen meddelar att tillverkning av crossovermodellen ID.5 nu är i gång. Precis som ID.3 och ID.4 skruvas också den ihop i den märkets fabrik i Zwickau i östra Tyskland.

Produktionsstarten av ID.5 markerar också början på en ny tid i fabriken där det från och med nu endast ska byggas elbilar.

Enligt Volkswagen är det första gången som en biltillverkaren ställer om en hel fabrik från tillverkning av fossilbilar till elbilar. I alla fall så länge det handlar om en och samma ägare. Till exempel byggde Toyota och General Motor tidigare fossilbilar i det som idag är Teslas fabrik i Freemont i Kalifornien.

I Zwickau byggs förutom Volkswagens modeller i ID-familjen även Audi Q4 e-tron och Cupra Born, som alla är baserade på Volkswagenkoncernens MEB-plattform för elbilar.

ID.4 tillverkas även i ytterligare en fabrik i Tyskland samt i USA och snart drar tillverkningen av ID.Buzz igång i Volkswagens fabrik vid Hannover. Tillsammans med koncernens tillverkning i Kina räknar Volkswagen med att i år kunna bygga 1,2 miljoner elbilar på MEB-plattformen.

Omställningen av fabriken i Zwickau får nog heller ingen av de anställda att oroa sig för jobbet den närmsta tiden.

Volkswagen har fullt upp med att hinna ifatt beställningar av märkets ID-modeller. Nyligen sa Volkswagen Sverige att den som beställer en ID.3 idag kan räkna med att den byggs under tredje kvartalet i år.

ID.5 går att beställa nu och leveranserna är beräknad till början av andra kvartalet i år. Priset börjar på 549 900 kronor för bakhjulsdrivna ID.5 Pro Performance med 204 hästkrafter och ett batteripaket på 77 kWh som ger 51,2 mils räckvidd enligt WLTP.

Prestandaversionen ID.5 GTX börjar på 609 900 kronor och kommer då med fyrhjulsdrift och 299 hästkrafter. Batteripaketet är samma på 77 kWh, men räckvidden något kortare med 48,8 mil.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!