Tillverkningen av Cupra Tavascan har kommit i gång
Carl Undéhn
2 jan 2024
Cupras första och hittills enda elbil Born är på väg att få sällskap av elsuven Tavascan. Som sin föregångare använder också Tavascan Volkswagens elbilsplattform MEB och delar därför teknik med Volkswagen ID.4/ID.5, Skoda Enyaq och Audi Q4 e-tron.
Men till skillnad från övriga MEB-modeller byggs Tavascan inte hos Volkswagen i tyska Zwickau utan i kinesiska Anhui. Där har Volkswagen genom ett samarbete med kinesiska JAC en fabrik där de första exemplaren av Cupra Tavascan rullade av bandet vid årsskiftet.
Vid presentationen var Tavascan däremot med mest kraftfulla elsuven i gänget. I sin fyrhjulsdrivna toppversion bjuder Tavascan på 340 hästkrafter, jämfört med de 299 hästkrafter som toppversionerna hos de andra märkena då fick nöja sig med.
Vad som inte sades då var att Tavascan hade fått Volkswagens nya drivlina APP550 som är både mer kraftfull och effektiv. APP550 premiärvisades först senare med Volkswagen ID.7, men har sedan dess letat sig in även i Volkswagens, Skodas och Audis elsuvar.
Med det klarar toppversionen av Tavascan 0–100 km/h på 5,6 sekunder och har en räckvidd på 52 mil. Skippar du fyrhjuldriften får du en Tavascan med en elmotor på bakaxeln som ger 286 hästkrafter. Med det ökar räckvidden till 55 mil.