Toyota lovar ändringar hos bZ4X efter misslyckade vintertester
Carl Undéhn
9 jan 2023
Det blev Volkswagen ID. Buzz som förra året plockade hem priset som Årets Elbil från tidningen Elbilen. Under långkörningen av de åtta finalisterna i november förra året var det däremot en annan modell som stack ut mest: Toyota bZ4X.
Av bilarna som deltog var det bZ4X som hade störst problem att hänga med. Den fyrhjulsdrivna versionen vi körde har enligt WLTP en räckvidd på 415 kilometer. Under motorvägskörning i mild vintertemperatur på 3,5 grader kom vi 235 kilometer.
Alltså hela 180 kilometer mindre än vad som anges enligt WLTP. Årets vinnare, ID. Buzz, har ett något större batteri men är också en större bil och hade inga problem att ta sig 30 mil mellan laddningarna.
Kort innan hade också norska Elbil24 fått så dåliga resultat av sitt vintertest av Toyota bZ4X att de bestämde sig för att göra om testet. Men även då visade elsuven på i princip samma skillnad mellan verklig och angiven räckvidd.
Ytterligare ett problem vid vår långkörning var att Toyota bZ4X laddade extremt långsamt.
De dåliga resultaten fick stor uppmärksamhet. Toyotas förklaring är att de har gett batteri en stor buffert. Minst åtta procent, men exakt hur stor vill de inte avslöja.
Tanken är att det ska finnas tillräckligt med energi kvar för att ta sig till en laddare även när du kört till 0 kilometers räckvidd.
Men i kombination med att bilen endast visar återstående räckvidd och inte hur många procent blir det svårt för föraren att avgöra vilket spelrum som faktiskt finns.
Det är två saker som Toyota nu uppges ändra. Norska Elbil24 har tagit del av mail som Toyota skickat ut till ägare av bZ4X.
I det framgår att Toyota ska frigöra mer av batteriets buffert samt börja visa batteriets kapacitet i procent. Det går för tillfället att se först när du kopplar in bilen till en laddare.
Toyota skriver att de har förståelse för att kunderna haft problem med att avläsa hur mycket räckvidd som finns kvar och ser nu över ”förändring som bättre visualiserar tillgänglig räckvidd för föraren”.
Tillverkaren ska också ha genomfört egna vintertester den senaste tiden och jämfört med bZ4X med hur andra elbilar presterar.
Ytterligare en förklaring till de stora skillnaderna i angiven och verklig räckvidd är att Toyota ser ut att ha tagit rejält med höjd i sitt säkerhetstänk både vad gäller bufferten och för att skona batteriet.
Som exempel har Toyota programmerat bZ4X för att automatiskt kapa tio mil av räckvidden så fort klimatanläggningen sätts på. Det är enligt Toyota ett ”worst case scenario” för hur mycket energi som kan gå vid extrema väderförhållanden.
I stället för att beräkna energin som faktiskt går åt väljer de alltså att utgå ifrån hur mycket som teoretiskt skulle kunna gå åt och ”paxar” helt enkelt den.