Toyota skruvar ned förväntningar på solid state

Carl Undéhn

Carl Undéhn

22 nov 2023

Toyota höjde nyligen temperaturen i racet om vem som ska bli först med att lyckas med kommersiell tillverkning av så kallade solid state-batterier. Med det, alltså batterier som har en fast i stället för flytande elektrolyt, hoppas flera biltillverkare kunna erbjuda elbilar med både längre räckvidd och snabbare laddning än idag. Toyota har bland annat talat om elbilar med en räckvidd på upp till 120 mil.

Prototyp av solid state-batteri från Toyota.

I somras meddelade Toyota att de lanserar en elbil med solid state-batterier 2028. Tidigare har de talat om redan 2025, men då i en hybridmodell för att testa tekniken. Men genom vad Toyota beskrev som ett ”genombrott” inom batterimaterial skulle volymtillverkning av solid state-batterier komma i gång 2028, hette det. Bland annat genom ett samarbete med det japanska oljebolaget Idemitsu.

Men volymerna ser ut att bli mindre än vad som väntades. För 2027 talas det nu om en ”pilotanläggning” och ”masstillverkning” från 2030. Men även 2030 ska det enligt Toyota handla om batterier för ”tiotusentals” elbilar, vilket för Toyota – världens största biltillverkare – inte betyder särskilt stora volymer. Samma år har Toyota till exempel som mål att sälja 3,5 miljoner elbilar.

Förutom solid state arbetar Toyota på att lansera ytterligare tre nya generationer av batterier för olika typer av eldrivna fordon. 2026 ska vi också få se en ny gneration elbilar från Toyota med längre räckvidder och mer effektiv tillverkning än idag.

Förutom Toyota har även Nissan lovat att lansera elbilar med solid state-batterier 2028. Nyligen meddelade amerikanska utvecklaren Solid Power att de levererat solid state-celler till samarbetspartnern BMW för tester.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!