Nya koncept – så vill VW återta kinesiska marknaden

Carl Undéhn

Carl Undéhn

22 apr 2025

För omkring fem år sedan hade Volkswagen en marknadsandel i Kina på 15 procent och var landets mest sålda bilmärke. Men 2022 sålde Byd fler bilar än Volkswagen i Kina, där den tyska tillverkaren inte har lyckats så bra som planerat med sina elbilar.

För att ändra på den saken presenterade VW förra året konceptet ID. CODE och strategin ”I Kina, för Kina”. Den betyder att det tas fram modeller i samarbete med kinesiska partners som bättre ska tilltala kunderna där. Under bilsalongen i Shanghai visas nu nästa steg i strategin i form av tre nya koncept – ett från varje lokal partner.

-De tre konceptbilarna är det synliga resultatet av vår ”I Kina, för Kina”-strategi. Därmed har vi skapat alla förutsättningar för att förbli den ledande internationella biltillverkaren i Kina, säger Thomas Schäfer som är chef för märket Volkswagen.

ID. EVO ska rikta sig till yngre kunder.

Bland de tre koncepten hittas ID.EVO från samarbetet med JAC inom det som heter Volkswagen Anhui. Den använder en plattform med 800-voltsteknik – något vi hittills inte sett hos någon bil från Volkswagen – som borde ge den snabb laddning. Vilken laddeffekt konceptet klarar nämns inte. Volkswagen fokuserar i stället på att ID.EVO riktar sig till en ung publik som vill sticka ut ur mängden samt att den har en avancerad elektronisk arkitektur som erbjuder en rad digitala tjänster och ofta ska uppdateras med nya funktioner over the air (OTA).

ID. AURA kommer med avancerade AI-funktioner, men ska ändå vara en modell i det lägre prissegmentet.

Konceptet ID.AURA är sprunget ur samarbetet med FAW och använder den för Kina exklusiva och elbilsplattformen Compact Main Platform (CMP). Elbilarna från Volkswagen här hos oss byggs med plattformen MEB. CMP ska vara framtagen för att kunna använda artificiell intelligens, AI, för mer avancerade självkörande funktioner. AI ska även användas av bilens röstassistent som uppges kunna kontrollera fler av bilens funktioner. Trots fokuset på teknik beskrivs ID.AURA som ett koncept riktat åt mer priskänsliga kunder, men något exempel på en kommande prislapp ges inte.

ID. ERA är en familjesuv, men inte helt eldriven utan har en bensinmotor som räckviddsförlängare.

Det tredje konceptet ID.ERA är en familjesuv från samarbetet med den statliga tillverkaren SAIC, som även äger märket MG. Här handlar de om en drivlina där batteriet laddas av en bensinmotor som räckviddsförlängare, och alltså inte en helt eldriven modell. Hur stort batteriet är nämns inte, men det uppges ge en räckvidd på 30 mil. Tillsammans med räckviddsförlängaren som laddar batteriet ska ID.ERA ha en räckvidd på 100 mil.

Om någon av serieversionerna av de tre koncepten även lanseras utanför Kina är oklart. I dagsläget låter det inte som det och Volkswagen är tydliga med att de handlar om märkets planer för Kina, där det ska lanseras 30 nya modeller till 2027. Av dem uppges 20 stycken vara så kallade New Energy Vehicle, NEV, vilket i Kina är ett samlingsnamn för elbilar och laddhybrider.

Annons: