Två nya modeller från Maxus – eldriven minibuss och pickup i höst
Carl Undéhn
30 maj 2022
Kinesiska Maxus hör precis som MG till den statliga koncernen SAIC. Men där MG har kommit in som en raket på den svenska elbilsmarknaden med attraktiva priser har det varit lite mer tyst om Maxus.
Sjusitsiga Euniq 5 och elsuven Euniq 6 finns på svenska marknaden, men hittills i år har det endast registrerats 17 exemplar här.
Då har det gått bättre för de eldrivna transportbilarna E-Deliver 3 och E-Deliver 9 som det registrerats 122 exemplar av.
Vid en bilmässa i Birmingham presenterar Maxus två nya modeller i form av en minibuss och en pickup som ska ”revolutionera marknaden”. Bland annat genom en intelligent ”housekeeper” som ska samla in data och läsa av hur du kör. Exakt vad som ska läsas ut av det framgår inte.
Minibussen Mifa 9 mäter 5,27 meter, har plats för upp till sju personer och därmed en fördel gentemot Volkswagen ID. Buzz. Lanseringsversionen av den eldrivna folkabussen rymmer nämligen fem personer. ID. Buzz i sex- och sjusitsigt utförande kommer först senare.
Mifa 9 är bakhjulsdriven, har en elmotor på 245 hästkrafter och ett batteripaket på 93 kWh som ger en räckvidd på 52 mil och en förbrukning på 1,79 kWh per mil enligt den kinesiska körcykeln. Hur långt den kommer på en laddning enligt WLTP framgår alltså inte, men borde meddelas innan lansering i Europa och förmodligen även Sverige som är planerad till i höst.
Ännu större än Mifa 9 är den eldrivna pickupen Maxus T90 EV som mäter hela 5,37 meter på längden. Flaket är 1,84 meter långt och kan lasta 740 kilo, men det är oklart hur tungt släp bilen får och kan dra.
Pickupen är baserad på en modell som redan finns i Kina med förbränningsmotor. Den har nu ersatts av en elmotor på bakaxeln med en effekt på 200 hästkrafter och ett batteripaket på 88,6 kWh. Trots det anges räckvidden till endast 32 mil.
Maxus uppger ingenting om laddning av vare sig Mifa 9 eller T90 EV.