Tydligt budskap – Zeekr 007 GT utmanar tyska premiumbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

10 feb 2025

Den som ville ha en eldriven kombi hade tidigare få alternativ: Porsche Taycan i utförandet Cross Turismo och Sport Turismo eller MG5. Bilar som skiljer sig åt en hel del, både vad gäller pris och prestanda.

Sedan dess har marknaden breddats med bland andra Volkswagen ID.7 Tourer (som vi utsåg till Årets elbil 2024), BMW i5 Touring och Nio ET Touring. Ytterligare en eldriven kombi som bekräftats är Zeekr 007 GT och ett gäng nya bilder på den kinesiska tjänsten Weibo visar nu tydligt vilka märken den vill utmana.

På bilderna är Zeekr 007 GT ute och kör i Kina tillsammans med Porsche Taycan Cross Turismo och Audi RS e-tron GT. Jämfört med Porsches modell har Zeekr 007 GT vad som ser ut vara en något mer traditionell kombikaross, även om även den nog får klassas som en shooting brake med sluttande taklinje.

Enligt tidigare uppgifter mäter Zeekr 007 GT 4,86 meter på längden. Därmed är den ungefär en decimeter kortare än både Porsche Taycan Cross Turismo och andra konkurrenter som Volkswagen ID.7 Tourer och BMW i5 Touring.

Audis bil kan knappast konkurrera med Zeektr 007 GT vad gäller lastutrymmet, så att den får vara med på turen får tolkas som att Zeekr 007 GT vill utmana RS e-tron GT vad gäller prestanda. Om Zeekr 007 GT kommer upp i effekten 630 kW som hos Audis bil (eller 680 kW i versionen RS e-tron GT Performance) har ännu inte meddelats.

Zeekrs kombi baseras på sedanen 007, som tekniskt imponerar med snabb laddning på upp till 500 kW. Med Zeekrs egenutvecklade LFP-batteri kallat ”Golden Battery” kan Zeekr 007 då ladda från 10 till 80 procent på 10,5 minuter. I fyrhjulsdrivet utförande med dubbla elmotorer har Zeekr 007 en effekt på 475 kW, och det är vad även kombiversionen väntas bjuda på.
När vi kan räkna med att få se Zeekr 007 GT, eller sedanen 007, här hos oss har ännu inte meddelats.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: