Elbilen logo Meny

Tysklands myndighet för rymdfart presenterar superlätt bränslecellsbil

Deutches Zentrum für Luft- und Raumfahrt, eller förkortat DLR, är Tysklands rymdstyrelse. Utöver att utforska solsystemet har myndigheten även i uppgift att utveckla miljövänlig teknologi. I veckan visade de upp en färdig prototyp av bränslecellsbilen Safe Light Regional Vehicle, SLRV.

Namnet beskriver bilens fokus väl. Enligt DLR är SLRV utformad för användning utanför städer eller i förorter, för pendling, bilpooler eller som skjuts till en hållplats i kollektivtrafiken. Bilen är lätt – den väger runt 450 kg. Men trots vikten ska den vara mycket säker.

DLR skriver att de åstadkommit säkerheten bland annat med hjälp av det så kallade “sandwich-materialet” i karossen: 

“Materialet som används består av ett yttre lager i metall och ett inre plastskumlager. De främre och bakre delarna av SLRV är gjorda av sådana sandwich-paneler och fungerar som deformationszoner”. DLR skriver därtill att “passagerarutrymmet består av ett skal med en fastsittande ringstruktur som absorberar de krafter som verkar på bilen under körning och skyddar passagerarna vid en krasch”. 

SLRV är en sorts bränslecell/batteri-hybrid med en räckvidd på runt 40 mil och en topphastighet på 120 km/h. Drivlinan består av en bränslecell på 8,5 kW och ett batteri som tillför ytterligare 25 kW när bilen accelererar. 

SLRV kan bära med sig 1,6 kg väte under trycket av 700 bar i en 39-liters tank. Spillvärmen från bränslecellen kan dessutom användas till att värma interiören för att spara energi. 

Ingen produktionsbil har tidigare haft en kaross som utnyttjar den sandwich-struktur som SLRV har. DLR säger att de därmed jobbar på att utveckla ny tillverkningsteknologi för att göra detta möjligt. Däremot har de redan nu uppskattat ett pris på omkring 15 000 Euro.

Elias G. Lindström

Elias G. Lindström

PUBLICERAD: 2020-10-05