Uppdaterad Zeekr 001 billigare och bättre – Sverige blir utan

Carl Undéhn

Carl Undéhn

29 feb 2024

Det är inte alltid som rykten stämmer. Men den här gången visade det sig att ryktet om att den i Kina 2021 lanserade Zeekr 001 var på väg att få en facelift stämde. I alla fall i Kina och vad det betyder för kunder i Sverige där Zeekr 001 går att beställa sedan förra året är ännu oklart. För enligt Zeekrs europeiska presschef Gerald Kahlke kommer i alla fall inte den här uppdaterade versionen komma till Europa.

– Det finns för närvarande inga planer på att introducera nya modeller på den europeiska marknaden. De nya funktionerna och den nya tekniken kommer säkert att introduceras i Europa, men i ett senare skede jämfört med Kina, säger han.

För den kinesiska marknaden handlar det nu om en rejäl förbättring av tekniken. Spänningen höjs från tidigare 400 volt till att nu vara på 800 volt för betydligt snabbare laddning. Enligt kinesiska medieuppgifter ska Zeekr 001 med ett LFP-batteri på 95 kWh kunna ladda från 10 till 80 procent på 11,5 minuter. Det ska då handla om det nya LFP-batteriet Shenxing från CATL som presenterades förra året. Även då med imponerande prestanda i alla fall på pappret vad gäller laddningen.

Med LFP-batteriet i botten av bilen ska Zeekr 001 få en räckvidd på 68 mil, enligt den kinesiska körcykeln. Zeekr 001 erbjuds i Kina även med ett något större NMC-batteri på 100 kWh, som då ger en räckvidd på upp till 75 mil.

Samtidigt höjs effekten för den bakhjulsdrivna versionen från tidigare 272 hästkrafter till hela 421 hästkrafter. Tekniken för det hämtas från prestandaversionen Zeekr 001 FR, som prestandamässigt bland annat vill utmana Tesla Model S Plaid. Även hos den fyrhjulsdrivna versionen skruvas kraften upp från tidigare 544 hästkrafter till att nu bjuda på 789 hästkrafter.

Utöver det får Zeekr 001 en Lidarradar på taket och en del nya inslag både på insidan och i karossen som också de hämtas från prestandaversionen FR. Trots de kraftiga tekniska förändringarna sänks också priset på Zeekr 001 kraftigt i Kina. Den bakhjulsdrivna instegsversionen kostar där nu från 269.000 yuan, vilket motsvarar strax under 400.000 kronor.

Redan tidigare under sin livstid på den kinesiska marknaden har Zeekr 001 fått sig en uppdatering, då vad gäller batteriet. Tillsammans med minibussen Zeekr 009 var Zeekr 001 en av de första modellerna att få batteritillverkaren CATL:s nya batteri kallat Qilin. Med hlgre energidensitet än tidigare tack vare cell to pack-teknik och en kapacitete på hela 140 kWh gav det Zeekr 001 en räckvidd på 100 mil – i alla fall enligt den kinesiska körcykeln.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: