Uppgift: återförsäljare ska öka försäljning NIO:s nya märke

Carl Undéhn

Carl Undéhn

19 okt 2023

Under årets tredje kvartal levererade NIO 55.432 bilar. Det var en ökning på 75 procent jämfört med året innan och ett nytt kvartalsrekord. Sedan förra året säljer NIO bilar även i Europa och på den svenska marknaden. Och här ser försäljningen inte riktigt ut att få upp farten.

Enligt källor som nyhetsbyrån Reuters hänvisar till överväger NIO därför att inleda samarbeten med återförsäljare. I dag säljs NIO:s bilar genom direktförsäljning på nätet.

Men det ska då i första hand inte handla om försäljningen av modeller från NIO, utan det nya märket Firefly. Med det siktar NIO på att lansera billigare bilar som ska nå större volymer.

NIO släpper inga separata siffror för olika marknader. Men enligt branschorganisationen Mobility Sweden har det hittills i år registrerats in 143 exemplar av modellerna ET7, ET5 och EL7.

Enligt nyhetsbyrån Reuters uppgavs NIO under årets första sex månader ha sålt 833 bilar i Europa, något som NIO:s vd Qin Lihong ska ha sagt är fel. Den verkliga försäljningen ska vara upp till fyra gånger mer än så. Men även det är under förväntningarna.

Den senaste modellen från NIO att lanseras i Sverige är ET5 Touring, en shooting brake-version av sedanen ET5. Vår provkörning av den kan ni läsa i nummer 10 av Elbilen eller med Elbilen Plus här.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: