Uppgift: NIO vill sänka priserna med LFP-batterier

Carl Undéhn

Carl Undéhn

11 dec 2023

Batterier är en central del för kinesiska NIO. Företaget har satsat hårt på att etablera ett nätverk för batteribyten som alternativ till snabbladdning. Idag finns 2.200 stationer i Kina och åtta i Sverige.

Även själva batterierna har legat i fokus för NIO, som lovat om inte solid state-batterier så i alla fall ”semi solid state” redan i år. Det handlar då om batterier som använder både fast och flytande elektrolyt. Med en kapacitet på 150 kWh som ska ge märkets sedan ET7 en räckvidd på 100 mil, enligt den kinesiska körcykeln.

Men NIO ser nu också intressera sig alltmer för de billigare järnfosfatbatterierna, eller LFP. Enligt uppgifter från kinesiska departementet för industri och information, MIIT, kommer NIO börja erbjuda alla nuvarande modeller med LFP-batterier från tillverkaren CATL.

Orsaken anses vara att det skuldtyngda NIO försöker sänka priserna på sina modeller för att öka leveranserna. För även om NIO lyckades öka leveransen av bilar med 29 procent under det tredje kvartalet uppgick förlusten under samma tidsperiod till över sex miljarder kronor. Tidiare i höstas meddeade NIO också att arbetsstyrkan ska minskas med tio procent.

Helt ovana vid LFP-batterier är NIO inte heller. Redan 2021 var tillverkaren den första som introducerade ett batteripaket som kombinerade både LFP- och NCM-celler.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!