Uppgift: Toyota lägger om elbilsstrategi – ny plattform på gång

Carl Undéhn

Carl Undéhn

14 dec 2022

Under eventet Kinshiki Forum I slutet av november lovade Toyota att ha sex elbilar til försäljning i Europa år 2026. Den redan lanserade elsuven bZ4X ska följas upp av en mindre elsuv, som för tillfället kallas bZ Compact SUV.

Vad resterande fyra elbilar handlar om har ännu inte avslöjats. Och en av anledningarna till att Toyota inte bjuder på mer information kan vara att den tidigare utstakade elbilsstrategin är på väg att läggas om.

Redan tidigare i höstas uppgav nyhetsbyrån Reuters att Toyota tillsatt en arbetsgrupp med namnet “Business Revolution”. Uppdraget de fått ska gå ut på sänka tillverkningskostnaderna för elbilar och eventuellt även ta fram planerna på en ny elbilsplattform.

Toyota bZ4X

Dagens bZ4X, den kommande mindre elsuven samt Subaru Solterra använder den av Toyota och Subaru gemensamt utvecklade plattformen e-TNGA. Som hos många andra biltillverkare är det en plattform som inte utvecklats för elbilar från grunden. Toyotas tanke med det var att kunna bygga elbilar på samma produktionslinor där hybrid- och förbränningsbilar tillverkas.

Kompromisserna det innebär att utgå från en plattform för modeller med förbränningsmotor är något som Toyota nu uppges vilja komma ifrån.

Enligt nyhetsbyrån Reuters ska Toyota informera underleverantörer om sina planer i början på nästa år. Det ska då handla om komponenter till modeller som planeras lanseras under en treårsperiod fram till 2026.

Nästa elbil från Toyota är en mindre elsuv

Bland annat uppges Toyota vilja höja den tekniska nivån för att kunna ladda batterierna snabbare och mer effektiva system för bland annat värme och kyla.

Ändringarna i strategin ska också ha inneburit att vissa av projekten för de 30 elbilar som Toyotakoncernen planerar att lansera till 2030 har ställts in.

Istället ska gruppen “Business Revolution” titta på hur tillverkning av andra modeller kan bli mer kostnadseffektiva. Ett uttalat mål ska vara att möta konkurrensen från Tesla och BYD, som har mer effektiv tillverkning.

Om det även innebär mer samarbete med just BYD är en öppen fråga. Tidigare i år visades den kinaexklusiva sedanmodellen bZ3 där BYD står för batterier och elmotor.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!