Annons:

Uppvärmda ytor mer effektivt än varm luft i elbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

22 feb 2023

Med ännu ganska kyliga temperaturer går det åt en del energi för att värma upp våra elbilar just nu. Varm luft ur klimatanläggningen är skönt, men kanske inte det mest effektiva sätet att värma upp kupén.

Ford har gjort tester med sin eldrivna transportbil E-Transit där de i stället värmde upp ytor som förare och passagerare har direktkontakt med, men även dörrpaneler.

Jämfört med uppvärmning genom luftkonditionering visade det sig kunna spara upp till 13 procent av energin som går åt för att värma upp bilen.

Det ger i sin tur 5 procent längre räckvidd för E-Transit.

– Vi vet alla att om dörrarna eller fönstren öppnas när det är kallare ute sjunker temperaturen i fordonet. Detta gäller särskilt för leveransbilar, eftersom förarna ofta lämnar av bilar och den värme som genereras av luftkonditioneringen försvinner snabbare, medan uppvärmda ytor håller sig varma, säger Markus Espig som sär ingenjör hos Ford Research and Innovation Centre Europe.

Att värma upp ytor i stället för varm luft kan bli vanligare i elbilar. Lexus RZ 450e har till exempel värmepaneler under instrumentbrädan. Och underleverantören ZF visade nyligen en prototyp på uppvärmda säkerhetsbälten som ska ge elbilar längre räckvidd.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: