Vässla: ”Bilarna är problemet, inte elsparkcyklar”

Carl Undéhn

Carl Undéhn

31 aug 2022

Ingen har ju säkert missat elsparkcyklarnas intåg i våra städer. Som ett enkelt och billigt transportmedel för kortare sträckor blev de snabbt populära. Och lika snabbt omtalade och kritiserade.

Vårdslös körning och felparkerade – eller inte alls parkerade – elsparkcyklar har gjort det till ett omdiskuterat transportmedel.

För att skapa mer ordning införs imorgon, första september, två nya lagar.

Precis som med en cykel blir det då förbjudet att köra elsparkcykel på gångbanor. Det blir också förbjudet att parkera den på andra ställen än vid cykelställ eller särskilda uppställningsplatser.

– Det ska vara ordning och reda på våra gator och torg, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth när de nya lagarna presenterades.

Men regeringen tar sig an problemet från fel ände. Det menar i alla fall Vässla, den svenska start up-företaget som lanserat Vässla Bike som är mittemellan cykel, elmoped och sparkcykel.

Enligt Vässla utgör elsparkcyklar, liksom elcyklar och andra mindre transportmedel, en viktig del i mixen för mer hållbara transportmedel i våra städer.

De hade därför hellre sett andra åtgärder för mer trafiksäkerhet i våra städer.

– En bättre lösning för att uppnå större trafiksäkerhet är att minska antalet parkeringsplatser för bilar i innerstan eftersom de står stilla 95% av tiden. På så sätt skapas mer utrymme för säker infrastruktur för mikromobilitet, säger Rickard Bröms som är vd hos Vässla.

Som exempel pekar han på Paris för 10 000 parkeringsplatser har byggts bort de senaste åren.

Paris har också infört hastighetsbegränsningar på 30 km/h i nästan hela innerstaden och tagit bort biltrafik utmed floden Seine i centrala delar.

– Det är bättre att bilar parkeras utanför innerstan där det finns mer plats. Problemet är inte elsparkcyklar utan problemet är bilar, menar Rickard Bröms.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!