Vätgasfärjor med svensk teknik ska trafikera Norges längsta färjelinje

PUBLICERAD: 2023-03-06

Med start 2025 ska två nya vätgasdrivna färjor trafikera Norges längsta färjelinje över Vestfjorden mellan Bodö och Lofoten. För bränslecellstekniken står svenska PowerCell, som uppger att detta är världens hittills största vätgasprojektet inom den marina industrin.

De två färjorna kommer ha plats för 599 passagerare, 120 bilar och tolv lastbilar. 

Resan över Vestfjorden tar upp till fyra timmar.

Power Cell kommer bidra med sitt bränslecellsystem Marine System 200, vilket kan generera en effekt på cirka 13 MW. För driv- och styrsystemet står norska Seam och för designen svarar Norwegian Ship Design. Färjelinjerna ska driftas av företaget Torghatten Nord.

Den norska regeringen har tidigare bestämt att nya färjor över Vestfjorden ska vara utsläppsfria, och för att klara den upp till fyra timmar långa och krävande överfarten ska de vara drivas av vätgas.

Med grön vätgas som bränsle uppges de nya färjorna minska CO2-utsläppen 26,500 ton per år jämfört med vad dagens färjor som drivs naturgas orsakar. Minskningen motsvarar de årliga utsläppen från 13,000 dieselbilar, skriver Torghatten Nord.

Lotta Hedin

Lotta Hedin

PUBLICERAD: 2023-03-06