Vi provkör DS första elbil – så mycket kostar den
Lotta Hedin
23 okt 2019
Fredrik Sandberg, varför har du ingen baguette under armen, du är ju i Paris?
– Jag har inte hunnit köpa någon, vi har kört bil, eller ska vi säga haute couture, hela dagen.
Har du kört en Chanel-väska?
– Det närmsta man kommer i alla fall. Det är franska premiummärke DS första elbil, som heter DS 3 Crossback Etense. De kallar det haute couture, och inredningen i bilen vi körde påminner faktiskt om en handväska köpt på Champs-Élysées. Den har samma drivlina som Peugeot e-208 som du körde förra veckan och även samma som kommer att sitta i Opel Corsa-e.
Hur är den då?
– Den är en mycket trevlig bil och den har en inredning som sticker ut. Som ett bättre franskt vin, det första intrycket är nödvändigtvis inte det bästa, men ett bra vin ska hålla hela middagen. Och det kan man säga att den här bilen gör. Den växer på en.
Men det är ingen stor bil?
– Nej, det är den första B-klass-suven som elbil.
Kom du fram till hotellet?
– Ja, räckvidden är hela 320 km enligt WLTP; men i verkligheten i 11-gradigt Frankrike i blandad körning blev det kring 25 mils räckvidd.
Vad kostar då haute couture-elbilen?
– 408 900 kronor blir priset på instegsmodellen.
Det är ju 49 000 dyrare än introduktionspriset på Peugeot e-208, som har samma batteristorlek på 50 kWh och motor på 100 kW?
– Ja, men så får man haute couture. DS är ju mer av en premiumbil.
Är det värt de extra slantarna?
– Det får vi ta reda på när bilarna kommer till Sverige så vi kan testa dem bredvid varandra.
När blir det?
– I början av nästa år. Förbeställer du den nu får du den i början av nästa år.
Läs hela provkörningen i nästa nummer av Elbilen.