Vi sätter betyg på Sveriges mest sålda elbil
Fredrik Sandberg
8 jan 2020
Det kom ett paket till redaktionen. Det innehöll en påse med vad tillverkaren hävdar är Sveriges mest sålda elbil redan innan den nått ut till alla butiker: Ahlgrens bilar Elbilar.
– Genom att lansera Ahlgrens bilar Elbilar tar vi Ahlgrens bilars vagnpark in i en ny era och det tror vi kommer att falla många spänningssökande förare i smaken, säger Emily Möller, produktchef på Cloetta.
”Ahlgrens bilar Elbilar tillverkas i Cloettas bilfabrik i Ljungsbro utanför Linköping och är i dagsläget den enda svensktillverkade elbilen i stor skala”, hävdar företaget.
Vi satte direkt tänderna i nykomlingen och tog fram vårt betygssystem för att avgöra hur bra denna nykomling till elbil egentligen är.
Köregenskaper:
Redaktionen är inte överens. Några anser att den är intressantare än den traditionella bilen från Ahlgrens, och utnyttjar elbilens direkta vridmomentet till max: smaken kommer direkt och nästan sprattlar i munnen. Full av elektrisk glöd! Andra anser att Ahlgrens elbil kommer mer till sin rätt efter en ganska seg acceleration. Det tar sex sekunder innan man kommer upp i smak!
Betyg: 4 av 5
Komfort:
Lätthanterlig påse som inte bjuder på några direkta nyheter. Lättöppnad och spröd som den ska vara. Bilarna kladdar inte.
Betyg: 5 av 5
Säkerhet:
Man riskerar inga plomber, segheten är lätt och mjuk utan att vara för klibbig.
Betyg: 5 av 5
Miljö:
Ingen palmolja eller artificiella färgämnen ger redan där ett högt betyg. Däremot blir den höga mängden KOLhydrater besvärande för totalbetyget.
Betyg: 3 av 5
Autonoma funktioner:
Efter en näve tar den adaptiva farthållaren över och vips var körningen över.
Betyg: 5 av 5
Utrustning:
Sträv yta som ger bra fäste kommer som standard, och påsen innehåller tre olika färger vilket biltillverkaren har gjort till sitt signum. Den kommer i två räckviddsutföranden, i en 100-gramspåse eller i 130-gramspåse. Ingen dragkrok drar dock ner betyget.
Betyg: 4 av 5
Utrymmen:
Små utrymmen, men mängden bilar väger upp.
Betyg: 3 av 5
Ekonomi:
Det rekommenderade priset ligger på mellan 15 och 22 kronor per påse, vilket är rimligt. Oklart om supermiljöbilspremien gäller och några leasingavtal ser inte ut att vara möjliga i dagsläget.
Betyg: 5 av 5
Räckvidd:
Ahlgrens Elbilar kommer med två olika räckvidder, 100 eller 130-gram. En bil ur påsen räcker i våra tester 1 minut. Vid en hastighet på 100 km/h, kommer man 1,67 km per minut vilket innebär att hela påsen, cirka 50 bilar (vi åt upp den innan vi hann räkna, men avancerade viktberäkningar ger vid handen att det rör sig om 50 bilar), räcker hela 83,5 km. Stora batte … förlåt, påsen ger däremot en räckvidd på hela 108,5 km. Detta dock i eko-läget där accelerationen är väldigt begränsad.
Betyg: 4 av 5
Laddning:
I dag kan du endast ladda på dig en påse på Cirkle K, men från och med vecka 8 kommer laddstationerna att bli långt fler, lovar Cloetta. Ingen kabel följer med för laddningen, i stället rör det sig om något som mer liknar battery-swap-teknik, där den tomma påsen läggs i rund korg, för att ersättas mot en fulladdad mot en avgift.
Betyg: 5 av 5
Utseende
Klassisk design, men den nya mattlacken ger en fräsch ghetto-chick look.
Totaltbetyg: 43 av 50.