Volkswagen bekräftar: sedanen Aero B får 70 mils räckvidd

Carl Undéhn

Carl Undéhn

8 jun 2022

Bland Volkswagens elbilar på MEB-plattformen är det ID.3 Pro S modellen som idag tar sig längst på en laddning. Med det större batteripaketet på 77 kWh kommer den drygt 55 mil. Men Volkswagen har tidigare sagt att räckvidder på upp till 70 mil är möjliga redan med dagens teknik.

I en intervju med tyska Auto, Motor Sport bekräftar nu Volkswagens utvecklingschef Thomas Ulbrich att det också blir räckvidden för den kommande sedanen Aero B.

Det är enligt honom möjligt tack vare karossens strömlinjeformade design som sänker luftmotstånd och energiförbrukning.

– Jag tror för övrigt inte att du måste gå högre än så. Våra bilar med 420–550 kilometers räckvidd är redan idag mycket lämpliga för vardagsbruk. Det är mer meningsfullt att investera i snabbladdningsteknik, säger Thomas Ulbrick till tidningen.

Skiss av Aero B

Även snabbare laddning är något som Volkswagen vill och har visat att de kan förbättra genom uppdateringar av mjukvaran. De nya modellerna ID.5 och ID.Buzz kan snabbladda med 135 kW, jämfört med 125 kW hos tidigare ID-modeller. Men mjukvara 3.0 höjs effekten till 135 kW också hos ID.3 och ID.4 för versionerna med batteripaket på 77 kWh.

Audi q4 e-tron, som också byggs på MEB-plattformen, har också fått laddeffekten höjd till 135 kW med uppdaterad mjukvara för versionen med det större batteripaketet.

Enligt Thomas Ulbrich gör MEB-plattformens 400-voltsarkitektur det möjligt att ladda med upp till 200 kW.

– Och det är dit vi successivt är på väg att ta oss, säger han.

Aero B ses som en eldriven efterföljare till dagens Passat och ska börja tillverkas 2024.

Då väntas också en eldriven kombi lanseras baserad på konceptet ID. Space Vizzion som förmodligen får namnet ID.7 Tourer.

Om Volkswagen räknar med lika lång räckvidd även för kombimodellen framgår inte.

ID. Space Vizzion

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: