Elbilen logo Meny

Volkswagen berättar mer om elbilsstrategi för 40 miljoner elbilar

Senast med eventet “Power Day” tidigare i år visade Volkswagen att de menar allvar med sin strategi kring elbilar. Under eventet presenterades storslagna planer på sex gigafabriker för batteritillverkning i Europa, samt etableringen av 18 000 snabbladdare tillsammans med partners.

Nu har koncernen hållit ännu ett event, den här gången kallat “New Auto”. Under det fick vi veta lite mer om Volkswagens konkreta planer inför år 2030. Att de innefattar stort fokus på batterier, mjukvara och digitala tjänster är något som Volkswagen har kommunicerat de senaste månaderna.

– I en värld med ”New Auto” kommer skillnaderna mellan tillverkare i större grad utgöras av mjukvara och tjänster, sa koncernchefen Herbert Diess under presentetationen.

Men de innehåller även en del nyheter och förändringar kring hårdvara.

Till att börja med har vi vetat ett tag att dagens plattform MEB, som bland annat bilarna i ID-familjen samt Audi Q4 e-tron och Skoda Enyaq byggs på, ska utökas med ett plattformen PPE.

Den här utvecklats gemensamt av Audi och Porsche, där de sistnämnda blir först ut med en modell på PPE med lanseringen av en eldriven Macan under 2023.

Men redan nu säger Volkswagen att båda dessa plattformar snart får vika på foten och ersättas av en ny plattform kallad Scalable System Platform, SSP. Den första modellen byggd på SSP ska presenteras 2026 och plattformen ska komma med en 800-voltsarkitektur för snabbladdning, eller ”800 Volt flex” som Audis chef Markus Duesmann uttryckte det. Det borde innebära att det även går att bygga modeller med 400-voltsarkitektur på SSP.

Enligt Herbert Diess ska koncernens märken även kunna bygga allt från småbilar med 115 hästkrafter upp till stora, lyxiga SUV-modeller med 780 hästkrafter på plattformen SSP.

Totalt planerar Volkswagenkoncernen att öka takten i elbilstillverkningen rejält och lovar 40 miljoner fordon på SSP, utan att ange någon tidsplan för det.

När det kommer till batterier fortsätter svenska tillverkaren Northvolt att var en viktig strategisk partner. Nyligen investerade Volkswagen ytterligare 5 miljarder kronor i Northvolt som ska tillverka batterier till Volkswagen i sin kommande fabrik Northvolt Ett i Skellefteå.

Där ska de så kallade ”premiumcellerna” tillverkas och den billigare ”enhetscellen”, som presenterades under Power Day i mars, ska istället tillverkas i den tyska fabriken i Salzgitter. Den skulle tidigare byggas i samarbete med Northvolt, men nu står det klart att det istället blir kinesiska Gotion High-Tech som blir partner där.

Den tredje gigafabriken kommer med all sannolik hamna i Spanien och i anslutning till SEAT-fabriken utanför Barcelona. Var de ytterligare tre planerade fabrikerna ska byggas framgår ännu inte.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-07-14