Volta Zero testad i extrem hetta inför lansering

Carl Undéhn

Carl Undéhn

15 sep 2022

Med den eldrivna lastbilen Volta Zero vill svensk-brittiska Volta Trucks ge de klassiska lastbilstillverkarna en match. Modellen ska komma i flera olika utföranden på 7,5 ton, 12 ton och 16 ton där den sistnämnda blir lanseringsversionen.

Den får en räckvidd på mellan 15 och 20 mil och serietillverkningen ska komma i gång hos österrikiska Steyr under hösten. Inför det testades lastbilen under sex veckor vid Nardo Technical Center i södra Italien vid temperaturer på upp till 39 grader under sommarens värmeböljor.

Klimatanläggning och batteriets kylsystem fick alltså jobba hårt men ska ha presterat bra under testperioden.

– Genomförandet av vårt testprogram i varmt väder markerar ytterligare en viktig milstolpe i utvecklingen och leveransen av Volta Zero. Testningen gör det möjligt för våra ingenjörer att inkludera sina senaste rön i serietillverkningen av kundspecifika fordon, säger Ian Collins som är produktchef hos Volta Trucks.

Volta Zero är framtagen för leveranser i städer och kommer förmodligen främst användas på asfalterade gator. Men vid besöket i Italien passade teamet även på att testa lastbilen på lite andra underlag. Bland annat dammiga grusvägar där lastbilens fjädring, styrning och bromsar utsattes för hårda prövningar.

De första leveranserna till kund av Volta Zero ska ske innan årsskiftet. Förra året lade logistikjätten DB Schenker en order på 1 470 exemplar av Volta Zero. 2025 räknar Volta Trucks med att sälja 27 000 fordon om året.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!