Volvo satsar på säkerhet i helelektriska XC40

Lotta Hedin

Lotta Hedin

25 sep 2019

Om tre veckor visar Volvo upp sin första helelektriska bil för allmänheten – suven XC40.

Och det är säkerheten som Volvo nu trycker på inför introduktionen.

– Helt elektriska XC40 kommer att vara en av de säkraste bilar vi någonsin har byggt, säger Malin Ekholm, säkerhetschef på Volvo Cars i ett pressmeddelande.

För att hantera avsaknaden av en motor, och se till att passagerarna sitter lika säkert som i alla andra Volvo-bilar, har säkerhetsingenjörerna varit tvungna att omforma och förstärka frontstrukturen på bilen.

Karossen har också förstärkts i bakpartiet. 

”Här har den elektriska drivlinan integrerats i karosstrukturen för att möjliggöra en bättre fördelning av krockenergin bort från kupén och minska belastningen på personerna inne i bilen”, skriver Volvo.

Helelektriska XC40 ska ha integrerat drivlinan i karossstrukturen på ett sätt som ska skydda passagerarna.

Volvo har också utvecklat en ny säkerhetsstruktur för batteriet i XC40. 

”Batteriet skyddas av en säkerhetsbur som består av en ram tillverkad i extruderad aluminium och som har bäddats in i mitten av bilens karosstruktur, vilket skapar en inbyggd deformationszon runt batteriet”

Den batteridrivna XC40 blir också den första Volvo-modellen som utrustas med nya säkerhetssystemet  ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), som består av flera radar, kameror och ultraljudssensorer.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!