Volvo smygvisar fler detaljer av EX90 – premiär nästa vecka
Carl Undéhn
2 nov 2022
Om en vecka, den 9:e november, är det premiär för Volvos nästa elbil EX90. Inför det fortsätter Volvo att portionera ut information kring bilen.
Helheten och hur EX90 faktiskt ser ut har vi ännu inte fått veta. Den här gången bjuda vi visserligen på en bild av bilen, men en oskarp sådan.
Att det handlar om en sjusitsig suv visste vi redan. Och i alla fall på den suddiga bilden ser EX90 ut att bli mer högbyggd än den besläktade modellen Polestar 3. Luftmotståndskoefficenten anges till 0,29, vilket är samma som hos Polestar 3.
Formen ser ut att ha mer gemensamt med dagens XC90 än det betydligt lägre konceptet Concept Recharge som tidigare har visats. Hur EX90 verkligen ser ut får vi alltså vänta en vecka till innan vi får veta.
Utgångspunkten ska ha varit att ta fram en kaross med strömlinjeformade ytor med lågt luftmotstånd för mer effektivitet. Som exempel nämns de infällda dörrhandtagen och en rundad front.
Hemmahörande i Göteborg på västkusten har Volvos designer inspirerats av sin omgivning med båtar.
– Vi har hämtat inspiration från designen av yachter när vi ritade Volvo EX90:s slimmade och vackra proportioner. Om du tittar på fronten så är den stolt och kaxig – inspirerad av en segelbåts förmåga att skära genom vågorna på havet. Men den är också rundare överlag, vilket gör att luften kan strömma runt bilen mer effektivt, säger T. John Mayer som är chef för exteriör design hos Volvo.
En närbild av fronten visar att det ser ut att sitta en kamera eller sensor i en liten utbuktning på emblemet fram.
En annan utbuktningen i karossen hittas ovanför vindrutan där en Lidar-radar sitter placerad. Den blir standard på EX90 och är en av pusselbitarna för de självkörande funktioner som bilen ska få. Bland annat ska Lidar-radarn kunna upptäcka fotgängare som befinner sig 250 meter bort från bilen.
Även Skandinaviens klimat anges som inspiration och ska ha lett till ett kyligare uttryck på utsidan som ställs mot en mysigare insida.
– Vi har lagt mycket kraft på belysningen i EX90 och försökt skapa en varm interiör och ett något kallare uttryck i exteriören, säger T. Jon Mayer.
Tidigare har vi fått veta att det ska bli den säkraste Volvon någonsin. Sensorer både på ut- och insidan ska läsa av omgivningen och föraren för att skapa en skyddande ”osynlig sköld”.
EX90 blir även den första elbilen från Volvo som är förberedd för Vehicle to Grid (V2X). Med det kan bilen dela med sig av ström från batteriet. Genom att agera mellanlager när det finns gott om grön energi kan bilen också bli en del av framtidens elnät.
Det har också avslöjats att inredningen delvis kommer utgöras av det nya materialet Nordico, som är framtaget av återvunna PET-flaskor och biobaserat material från skogen.