Volvo utvecklar eget operativsystem och bättre batteriteknik
Carl Undéhn
30 jun 2021
Volvo har idag presenterat sina planer på teknik för kommande generationers bilar under ett event som gick under namnet ”Tech Moment”. Att tekniken blivit allt mer avgörande i kampen om kunder är tydligt hos flera tillverkare. Volkswagen har sagt att de nu ser sig som ett mjukvaruföretag och Volvo slår in på samma väg.
Företaget ska utveckla ett eget operativsystem kallat ”VolvoCars.OS” som vi kommer få se i nästa generation av företagets elbilar som ska byggas som just elbilar från grunden. Först ut blir en SUV, men mycket mer än att den även kommer erbjuda tvåvägsladdning savslöjades inte under Tech Moment.
Fördelen med ett eget operativsystem är enligt Volvo att det gör det möjligt att erbjuda fler uppdateringar over the air, OTA.
– Det blir precis som på en smartphone eller dator. Nya program och funktioner distribueras snabbt över internet direkt till bilen så att din Volvo bara blir bättre och trevligare att köra över tid, säger Henrik Green som är teknisk utvecklingschef hos Volvo Cars.
Samarbetet med Google kommer däremot att fortsätta och IT-jätten ska även i fortsättningen utveckla infotainmentsystemet. För att få till önskad räknekraft samarbetar Volvo också med processortillverkaren NVIDIA.
– Google är den verkliga ledaren inom upplevelser och tjänster riktade till användaren, med till exempel Google Maps och Google Assistant, medan NVIDIA ger oss några av de absolut snabbaste och bästa datorlösningarna som finns, säger Henrik Green.
Men inte bara mjukvaran ska förbättras. Volvo säger också att vi kan förvänta oss betydligt bättre batteriteknik i kommande generationer av tillverkarens elbilar.
Nyligen stod det klart att Volvo och Northvolt samarbetar kring utveckling av nya batterier. Genom det hoppas Volvo kunna öka energitätheten i batterierna med 50 procent jämfört med dagens.
Från 2025 kommer vi få se den tredje generationens elbilar från Volvo som ska bjuda på ännu bättre räckvidd. Dessutom kommer ska batteripaketen då integreras i bilens botten, något som både ska göra batterierna mer effektiva och förbättra bilarnas vridstyvhet, enligt Volvo.
Satsningen på mjukvara ska även ge fördelar vad gäller laddningstid. Tillsammans med bättre teknik i batterierna vill Volvo kunna förbättra snabbladdningen genom uppdateringar av mjukvaran under bilens levnadstid.
– Genom att förenkla konstruktionen och integrationen av våra battericeller kan vi sänka vikten och maximera innerutrymmena. Det möjliggör i sin tur stora förbättringar vad gäller batterikapacitet, räckvidd och laddningstider, säger Henrik Green.
Nästa generations bilar ska även bli säkrare genom att dela med sig av information under körningen. För det samarbetar Volvo med Luminar och använder deras Lidar-radar för att läsa av omgivningen. Föraren kan välja att dela med sig av information från den och övriga sensorer till Vovlo för att förbättra säkerhetssystemen med data från verkliga situationer.
Datan ska bearbetas med hjälp av AI-teknik i vad som kallas en ”datafabrik” som byggs tillsammans med Zenseact, som ägs av Volvos och arbetar med utveckling av självkörande funktioner.