Volvo visar ny plattform för eldrivna stadsbussar
Carl Undéhn
29 sep 2021
När det talas om elektrifiering av transporter handlar det oftast om personbilar och lastbilar. Redan idag rullar det eldrivna bussar i flera svenska städer och fler är på väg. Utvecklingen på området hamnar ändå ibland lite i skymundan – men det händer mycket även där.
Volvo presenterar nu en ny plattform för eldrivna bussar som fått namnet BZL Electric. Plattformen är flexibel och bygger på ett chassi som kan användas för bussar i olika storlek samt till dubbeldäckare. Plattformen ska vara förberedd för de senaste tekniska systemen både vad gäller kyla och värme i bussen och uppkoppling mot digitala tjänster.
Drivlinan är utvecklad av Volvo och kommer med antingen en elmotor med en effekt på 270 hästkrafter eller två elmotorer som då ger en effekt på 540 hästkrafter. Den som vill ha en dubbeldäckare måste däremot nöja sig med konfigurationen med en elmotor.
Bussen har också en tvåväxlad automatlåda som ger ökat vridmoment vid låga varv för mjukare gång ochför att bättre kunna ta sig fram i backiga städer.
Batteripaketet kan anpassas för att utgöras av mellan tre och fem paket på mellan 282 och 470 kWh, men det sägs ingenting om vilka räckvidder vi kan räkna med.
Batterierna går att snabbladda med 150 kW genom kabel eller upp till 300 kW med OppCharge, alltså ett standardiserat system som Volvo varit med att ta fram för laddning med kontaktskenor på taket.
Efter att bussen fullbordat sin tjänstgöring ska 90 procent av den kunna återvinnas, enligt Volvo.
– Vi har ett livscykelperspektiv och tar ansvar för miljöbelastningen av våra produkter, från vaggan till graven. Det betyder att vi säkerställer att material, tillverkning, verksamhet och återvinning möter de högsta miljökraven, säger Anna Westerberg som är vd för Volvo Bussar i ett pressmeddelande utan att gå in på detaljer.