Volvos ägare varnar för “stor påverkan” av EU:s strafftullar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

23 aug 2024

I veckan korrigerade EU procentsatserna något för de preliminära strafftullarna på elbilar tillverkade i Kina som importeras hit. För Volvos ägare Geely innebar det att strafftullen sänktes från tidigare 19,9 till 19,3 procent, vilket då blir vad tillverkaren måste betala ovanpå importtullen på 10 procent om strafftullarna införs permanent senare i höst.

Något som företaget menar kommer drabba exporten av elbilar som Volvo EX30 till Europa.
– Om EU höjer importtullarna kommer det att få en relativt stor inverkan på försäljningen av Zeekr- och Geely-fordon på den europeiska marknaden, säger Andy An som är vd för Zeekr som också ägs av Geely.

Zeekr är ett av många märken från Geely. Med utveckling- och designcenter i Göteborg har märket en stark koppling till Sverige.

Det låter också som att Geely ser sig något orättvist behandlad och påpekar att företaget genom sina investeringar de senaste tio åren har bidragit till europeisk ekonomi. Bland de märken som Geely äger hittas förutom Volvo och Zeekr även Polestar, Lotus samt Smart, som är ett samarbete mellan Geely och Mercedes.

Polestar har enlig nya siffror redan påverkats av de preliminära strafftullarna EU infört på elbilar tillverkade i Kina.

För Polestar sjönk exporten till EU med 42 procent i juli, enligt siffror från Dataforce. Modellen Polestar 3 har nyligen börjat tillverkas i Volvos fabrik i USA, där också också kommande Volvo EX90 byggs. Övrig tillverkning av Polestars modeller sker i Kina.

Under årets första sex månader levererade Geelykoncernen totalt 955.730 fordon. Hur stor andel av dem som var elbilar framgår inte, men de tillsammans med laddhybrider ska varit drivande till att leveranserna ökade med 41 procent. Under 2024 räknar Geely med att leverera 2 miljoner bilar till kund.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: