Volvos nya koncept imponerar – på papperet
Patrick Ekstrand
6 sep 2018
Volvo har visat upp ett nytt konceptfordon. I stället för att visa upp en någotsånär produktionsfärdig bil talar företaget om att revolutionera sättet vi färdas på. I framtiden.
360c, som studien heter är försett med ett system som klarar självkörande nivå 5, det vill säga klarar alla situationer. En bil du kan sova i. Eller som du kan skicka för att hämta dina barn med. Och som alla sådana koncept så bjuds vi på ”… en helhetssyn på resande som är autonomt, elektriskt, uppkopplat och säkert”. Bilen ska dessutom kunna konkurrera med flyget, hävdar Volvo.
Och 360c interiör påminner faktiskt om businessklassen i ett flygplan.
”360c presenterar fyra potentiella användningsområden för autonoma fordon – en miljö att sova i, mobilt kontor, vardagsrum och en plats för underhållning – användningsområden som alla omdefinierar hur vi reser.”
Och visst. Människors resvanor kommer att förändras när självkörande elbilar rullar ut. Till att börja med är det ju faktiskt rätt jobbigt och tidskrävande att flyga mellan exempelvis Stockholm och Göteborg, i alla fall om man räknar in resorna till och från flygplatserna, incheckning och säkerhetskontroller. Om allt klaffar, och om bara Level 5-bilar rullar på vägarna, skulle man säkert kunna göra samma resa både enklare och snabbare – dessutom utan att släppa ut ett enda gram koldioxid.
– Att ta inrikesflyget känns som en bra idé när du köper din biljett, men är det i själva verket inte. 360c representerar vad som kan komma att omdefiniera branschen, säger Mårten Levenstam, senior vice president för corporate strategy på Volvo Cars.
– Sovkupén låter dig njuta av en tyst resa i första klass natten igenom och där du vaknar upp utvilad på din destination. Det skulle kunna göra det möjligt för oss att konkurrera med världens ledande flygplanstillverkare.
Visst låter det bra! Nu återstår bara att visa upp ett fordon som kommer ut på marknaden inom rimlig tid. Något lite mer jordnära. Nu när även Volvo har fått ut en framtidsstudie kring ett helt självkörande fordon (Hyundai är bäst hittills, eftersom deras framtidsbil kan docka i vardagsrummet och erbjuda ett extrarum) ur systemet, önskar vi att de sätter fart med verklighetens bilar. Konkurrenterna drar ifrån. Nu vill vi se en kombi, med dragkrok, anpassad för svensk vinter.