VW ”ganska säkra” på att lyckas bygga elbil med pris från 20 000 Euro

Carl Undéhn

Carl Undéhn

26 jun 2023

Med ID.2all visade Volkswagen upp hur de tänker sig den länge utlovade elbilen med ett pris från 25 000 Euro, omkring 280 000 kronor. Men under premiären av den tidigare i år sade Volkswagens chef Thomas Schäfer till Elbilen att de även jobbar på en ännu billigare elbil med ett pris från 20 000 Euro, omkring 230 000 kronor.

– Det är den verkliga Champions Leaugue-klassen att lyckas med det. Men jag ser det som vår plikt som Volkswagen att utveckla en sådan bil, sa Thomas Schäfer.

Bilen kallas ofta för ID. 1, men något officiellt namn finns ännu inte. Arno Anlitz, ekonomisk chef för Volkswagen, säger till brittiska Autocar att tillverkaren är ”ganska säkra” på att de kommer lyckas lansera en elbil med ett så lågt pris.  

– Det sker en hel del innovationer på den tekniska sidan. Den här bilen kommer att ha de första egna battericellerna från vår anläggning i Valencia. Vi håller precis på att öka takten. Vi kommer att ha mycket större skala då, säger han till tidningen.

Exakt när modellen är tänkt att lanseras har inte meddelats. Enligt Arno Anlitz siktar Volkswagen på att kunna få ut bilen på marknaden inom de närmsta fem åren.

Den billigare modellen väntas bli en uppföljare till Volkswagen e-up!

Med ett så lågt pris går det så klart inte att få allt. Så räkna inte med en allt för lång utrustningslista. Den beskrivs som en efterföljare till småbilen Volkswagen e-up!, en modell som först ställdes in på grund av för långa leveranstider – för att sedan åter börja produceras för den tyska marknaden som ersättare när leveranstiderna för ID.3 drog ut på tiden.

En stor skillnad är att den nya småbilen kommer byggas som en elbil från grunden med Volkswagens MEB-plattform. Genom det går det att utnyttja de små proportionerna bättre för att skapa mer plats på insidan än hos e-up. Som en utpräglad stadsbil är lång räckvidd mindre viktigt. Därför kommer ID.1 – eller vad namnet blir – förmodligen få ett ganska litet batteri för att hålla nere kostnaderna. Hos e-up! Hittas ett batteri på 32 kWh som ger bilen en räckvidd på 25,8 mil.

Arno Anlitz passar även på att ge positivt besked kring löftet att den lite större modellen ID. 2all faktiskt kommer få ett pris från 25 000 Euro, omkring 280 000 kronor. Orsaken till det är en utomstående faktor de själva har mindre kontroll över: råvarupriser. Men även där ser Arno Anlitz positiva tendenser.

– Titta på litium: det sjönk. Nickel sjönk. Så ur det perspektivet är vi ganska övertygade om att vi kan nå målet på 25 000 Euro och samtidigt ha en hygglig marginal, säger han.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: