Zeekr växer snabbt i Kina – på väg hit under 2023

Carl Undéhn

Carl Undéhn

3 jan 2023

Nu under årets första vecka rullar siffrorna in från det förgångna året från flera biltillverkare. Polestar meddelade redan innan årsskiftet att de uppnådde målet att leverera 50 000 bilar. Och Teslas siffror visar att miljongränsen som tillverkaren var så nära nu passerats och levererade 1,37 miljoner bilar under förra året.

Även Zeekr – som precis som Polestar ägs av kinesiska Geely – lyckades komma upp i det uppsatta målet. Siffrorna där är intressanta då elbilsmärket Zeekr grundades så sent som våren 2021 och började leverera sin första modell Zeekr 001 under hösten samma år.

Och än så länge säljs Zeekr 001 endast på hemmamarknaden Kina. Målet för 2022 var ändå med 70 000 sålda bilar högre än Polestar, som finns på 25 marknader i Asien, Europa, USA och Mellanöstern.  

Zeekr meddelar nu att de uppfyllde målet och levererade totalt 71 941 bilar under 2022.

Med 800-voltssystem för att kunna ladda med upp till 360 kW, fyrhjulsdrift från dubbla elmotorer, 544 hästkrafter och 0–100 km/h på 3,8 sekunder är Zeekr 001 heller ingen budgetbil som lockar med lågt pris. Enligt företaget var det genomsnittliga kostnaden för en bil som såldes 336 000 yuan, omkring 510 000 kronor.

Som jämförelse kostar en Tesla Model 3 Performance med fyrhjulsdrift och 513 hästkrafter i Kina 349 900 yuan, omkring 535 000 kronor. I Sverige kostar samma modell från 749 990 kronor.

Zeekr 001 var också den första modellen att använda Geelys elbilsplattform SEA. Samma plattforms väntas också Volvo och Polestar använda sig av de kommande mindre elsuvarna EX30 och Polestar 4.

An Conghui, chef för det unga märket, har bekräftat till bland annat nyhetsbyrån Reuter att Zeekr lanseras här i Europa under 2023. Under förra hösten presenterades märkets andra modell i form av minibussen Zeekr 009.

Först ut i Europa uppges däremot bli märkets första bil, crossovermodellen Zeekr 001. Vad priset landar på och om även Sverige finns med i planerna från början har inte nämnts.

Från början lanserades Zeekr 001 med ett batteri på 86 kWh för 55 mils räckvidd eller 100 kWh för upp till 74 mil. I år kommer Zeekr 001 i en uppdaterad version med det nya Quilinbatteriet från CATL på 140 kWh. Med det ska Zeekr 001 få en räckvidd på 103,2 mil, enligt den kinesiska körcykeln.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: