Mercedes visar upp EQA – kompakt SUV med 42 mils räckvidd
Carl Undéhn
20 jan 2021
Efter att ha haft en något avig inställning gentemot eldrift tar Mercedes nu ifrån fötterna. Fyra nya elmodeller ska presenteras under 2021 och först ut är en kompakt SUV som får konkurrera mot Volvo XC40, Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq.
EQA 250 kommer med en elmotor för framhjulsdrift på 190 hästkrafter och ett batteri på 66,5 kWh som är integrerat i chassit. Räckvidden uppges vara 42 mil enligt WLTP och med snabbladdare på upp till 100 kW kan EQA snabbladdas från 10 till 80% kapacitet på 30 minuter.
Toppfarten är begränsad till 160 km/h och med 0-100 på 8,9 sekunder bjuder den mer in till avslappnad körning än att agera elbilsraket.
Mercedes säger att versioner med fyrhjulsdrift, 270 hästkrafter och en räckvidd på upp till 50 mil är planerade för längre fram.
Intressant för många är säkert att det finns dragkrok som tillval för släp på upp till 750 kilo. Ytterligare tillval är bland annat Mercedes intelligenta fjädringssystem och adaptiv farthållare.
Modellen bygger på syskonet GLA, vilken i sin tur bygger på modellen A-Klass, och släktskapet är något som märks. För att kunna urskilja att det handlar om den eldrivna versionen EQA har den försetts med en genomgående ljusramp både fram och bak. Också på insidan känns det mesta igen från GLA med Mercedes infotainmentsystem MBUX och två skärmar på antingen 7 eller 10,25 tum.
Precis som BMW satsar Mercedes på flexibilitet vad gäller drivlina och EQA är inte byggd på företagets plattform för elbilar. Det kommer först senare i år i form av modellen EQS.
Priset för flexibiliteten är bland annat att innerutrymmena bak är mindre än i ID.3, trots att EQA 250 med sina 4,46 meter är längre. I jämförelse med GLA har 100 liter av bagageutrymmet också fått offras för att ge plats för batterierna.
Säljstart i Sverige är planerad till februari och ska då erbjudas i fyra olika versioner. Svenska priser är ännu inte satta, men i Tyskland startar den på 47 540,50 Euro innan statliga premier.