DB Schenker beställer 1 500 eldrivna lastbilar av Volta Trucks
Carl Undéhn
1 dec 2021
Nästa år ska Volta Zero, den första eldrivna lastbilen från den svenska uppstickaren Volta Trucks, börja byggas hos Steyr i Österrike. Men orderböckerna har redan börjat fyllas och nu kommer en riktig stororder.
Transportbolaget DB Schenker beställer nästan 1 500 exemplar av ellastbilen Volta Zero. Lastbilarna ska levereras under tre år och affären beskrivs som den största hittills i Europa för eldrivna lastbilar.
Avtalet innebär att DB Schenker kommer få några av de första prototyper som ska tillverkas nästa år. Genom att sätta dem i trafik direkt kommer får även Volta Trucks genom det möjlighet att testa prototyperna och eventuellt göra vissa ändringar inför serietillverkningen.
Volta Zero ska komma i flera utföranden och först ut är en 16-tonsversion för stadstransporter med en räckvidd på mellan 15 och 20 mil. Det är också den versionen som DB Schenker beställt för att transportera varor från centrala lager till fördelningscenter.
DB Schenker säger att lastbilarna ska användas vid tio platser i fem länder utan att nämna vilka det handlar om. Men Sverige ser ut att inte vara med i början. Till Dagens Nyheter säger Volta Trucks grundare Carl-Magnus Norden att lastbilarna kommer användas i London, Paris, Milano, Madrid och Ruhrområdet i västra Tyskland först. Efter det finns planer på fler logistikcenter i Europa som hamnstäderna Hamburg i Tyskland och Rotterdam i Nederländerna.
DB Schenker har även intresse av den mindre 12-tonsvarianten av Volta Zero. Utöver det vill Volta Trucks också erbjuda Volta Zero i utföranden på 7,5 och 19 ton.
Sedan tidigare har Volta Trucks även avtal om att testa Volta Zero med posten och Bring i Norge. Där använder också DB Schenker Volvos eldrivna lastbil FL Electric sedan förra året