Nästa generation Opel Insigna kommer som ren elbil

Carl Undéhn

Carl Undéhn

28 dec 2021

Dagens Opel Insignia är en rest från tiden när Opel ännu ingick i General Motors. 2017 såldes Opel till PSA, som senare gick samman med ytterligare märken och bildade koncernen Stellantis där totalt 14 bilmärken ingår.

Det är alltså på tiden att presentera en ny generation av Insignia. Med det ska Insignia även anpassas till Opels nya och mer skarpa former, som vi sett hos modellerna Mokka och senaste versionen av Astra.

Den nya Insignia ska lanseras 2024 och kommer enligt tyska Autobild då erbjudas som ren elbil. Men även om Opel ska sälja endast rena elbilar i Europa 2028 blir Insignia ingen flaggskeppsmodell i omställningen till eldrift.

Insignia 3, som nästa generation kallas, kommer även erbjudas med bensin- och dieselmotor samt som laddhybrid. Om den eldrivna versionen kommer redan 2024 eller först några år senare är däremot ännu oklart.

Aktuell version av Opel Insignia – utan eldrift

Stellantis har presenterat ambitösa planer på att elektrifiera de flesta av alla märken. För Opel heter det att tillverkaren endast ska sälja rena elbilar i Europa från 2028.

För att förenkla den något spretiga elektrifieringsprocessen som innefattar allt från små modeller från Fiat över prestandabilar från Alfa Romeo till stora amerikanska RAM har plattformen STLA tagits fram med fyra olika storlekar.

Nya Insignia kommer använda sig av STLA Large och uppges få solid state-batterier. Flera biltillverkare arbetare med utvecklare av tekniken med fast i stället för flytande kärna som ger batterier med längre räckvidd, snabbare laddning och mer säkerhet. Tack vare det ska nya Opel Insignia få en räckvidd på över 80 mil.

Om eldrivna Insigna får solid state-batterier är det däremot knappast troligt att den lanseras redan 2024.

Precis som idag ska Insigna lanseras både som sedan och kombi. Det gäller även den eldrivna versionen som dessutom uppges bli prissatt ungefär som fossilversionerna och därmed kosta omkring 500 000 kronor.

Opel har idag tappat mycket av den stora marknadsandel som märket en gång hade i Sverige. Kanske kan de kommande eldrivna kombimodellerna Astra, som lanseras 2023, och Insignia vända på den saken.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!