Var femte ID-modell rullar med föråldrad mjukvara
Carl Undéhn
1 apr 2022
Förra året började Volkswagen med nedladdningsbara uppdateringar over the air, OTA, för sina elbilar i ID-familjen. Det beskrivs som en del av ett nytt Volkswagen som vill satsa stort på digitala tjänster och mjukvara i framtiden. Hemma i Wolfsburg byggs därför ett nytt campus för åtta miljarder kronor där 6 000 personer ska knacka kod.
Men nu visar det sig att långt ifrån alla som äger en ID-modell nyttjar möjligheten att ladda ned ny mjukvara. Mellan 15 och 20 procent av ägarna har inte ens kopplat upp sin bil med nätet, enligt siffror som presenteras av branschtidningen Automobilwoche.
– Det är uppenbarligen ännu inte en självklarhet att uppdatera sin bil över nätet, konstaterar Volkswagens utvecklingschef Thomas Ulbrich till tidningen.
Omkring var femte ID-modell rullar alltså omkring med föråldrad mjukvara. I vissa fall till och med den allra första versionen, 1.0. Men orsaken kan inte helt förklaras med att ägarna skulle vara digitala analfabeter.
När Volkswagen startade med uppdateringarna förra sommaren menade de sig vara den ”första och enda volymtillverkaren som på bred bas gör denna innovativa teknik tillgänglig för sina kunder”.
Beroende på hur man definierar ”volymtillverkare” är det en sanning med modifikation. Säkert är i alla fall att endast bilar med operativsystem 2.4 eller nyare kan ta emot uppdateringarna. De som har en tidigare version måste in till verkstaden för att först uppdatera systemet – vilket ett stort antal ägare av olika anledningar tydligen inte gjort.
De bilar som tillverkas idag ska komma med den senaste versionen 3.0 från fabrik. Med det lovar Volkswagen stora förbättringar och de som redan äger en ID-modell ska kunna uppdatera till den senaste versionen senare i år.