Pininfarinas supersportbil Battista ska ge optimal ljudupplevelse

Carl Undéhn

Carl Undéhn

12 apr 2022

Elbilens ljud bjuder på en ny utmaning för biltillverkarna. Eller snarare bristen på ljud som tidigare kunde dölja störande läten. Och när det kommer till sportbilar utgör just ljudet en hel del av körupplevelsen.

I vardagen njuter vi av den elektriska drivlinans tysthet. Men när du pressar en supersportbil med 1 900 hästkrafter uppför en bergsväg behövs det kanske även rätt ljud för hela upplevelsen.

Det är den italienska karosseribyggaren Pininfarina i alla fall övertygade om. När de nu ger sig in i elbilsbranschen med supersportbilen Battista har de lagt extra vikt vid just ljudupplevelsen.

Battista

Det artificiella motorljudet är baserat kring vad som kallas ”Verdis A”, en ton med frekvensen 432 Hertz och uppkallad efter den italienska kompositören Guiseppe Verdi.

Det anses vara den mest naturliga och harmoniska tonen att stämma efter. Som bevis lyfter Pininfarina fram att ljud med denna frekvens ”skapar en unik och vacker krusningseffekt” på vatten.

– Musik som är stämd efter 432 Hertz är mjukare, ljusare och sägs ge större klarhet och vara trevligare att lyssna på. Att lyssna på en orkester som spelar stämt efter det anses av många låta varmt och rent, säger Tom Huber som är chef för företaget Novo Sonic som utvecklat ljuden.

Över 2 000 timmars arbete i studio, testlaboratorier och på vägen har lett fram till vad som fått namnet ”Suono Puro”. Eller som Pininfarina beskriver det: ljudet av hållbar lyx.

– Idag har vi många kunder som ser fram emot att få sin unika Battista. Förutom en oöverträffad dynamisk upplevelse med 1 900 hästkrafter kommer de också att få njuta av den unika ”rösten” från denna rent elektriska hyper GT, säger Paolo Dellachà som är utvecklingschef hos Pininfarina.

För att ge Suono Puro rättvisa kommer Battista utrustad med ett särskilt framtaget 1 300 W-ljudsystem med 12 högtalare från Naim Audio.

Fem olika ljudlägen finns att välja emellan, där det ena går att ställa in efter smak. De förinställda lägen sträcker sig från Calma där du får nöja dig med ljudet från bilens fyra elmotorer, till Furiosa som ska bjuda på ljud fyllda av intensitet och kraft.

Acceleration, vridmoment och även styrning påverkar ljudet som kommer ur högtalarna. Tillsammans ska det bidra till en ”uppslukande ljudupplevelse” men också ge återkoppling till föraren.

Det kan nog behövas. De 1 900 hästkrafterna och ett vridmoment på 2 360 Nm skjuter iväg Pininfarina Battista från 0-100 km/h på under två sekunder. Upp till 300 km/h går på 12 sekunder och toppfarten är 350 km/h.

Om en del av de imponerande siffrorna känns igen från supersportbilen Rimac Nevera beror det på att Pininfarina samarbetat med den kroatiska tillverkaren kring Battista. Det betyder också att det hittas ett 800-voltsystem som gör att batteripaketet på 120 kWh kan laddas till 80 procent på endast 25 minuter. Räckvidden anges till 50 mil enligt WLTP och priset börjar på 20 miljoner kronor.

Pininfarina Battista ska endast byggas i 150 exemplar. Så om du inte lyckats boka ett och ändå vill få ett smakprov av Suono Puro kan du kolla in videon nedan.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!