BMW bekräftar: eldriven 3-serie kommer 2025

Carl Undéhn

Carl Undéhn

10 maj 2022

Att BMW 3-serie kommer med eldrift är säkert. Frågan är bara när. Enligt tidigare uppgifter ska vi få se den när BMW lanserar sin nya plattform Neue Klasse 2025. Det har då även ryktats om att bilen får 70 mils räckvidd och kommer med 800-voltsarkitektur för att kunna ladda med 350 kW.

Det är inga detaljer som BMW bekräftar i dagsläget. Däremot att 3-serien kommer med eldrift.

Under presentationen av årets första kvartal meddelade BMW-chefen Oliver Zipse att 3-serien blir först ut på Neue Klasse – och att den då endast kommer som elbil.

– När den (Neue Klasse, reds. anm.) lanseras kommer den fokusera på 3-serien och då har marknaden nått en punkt där det är vettigt att endast ha en drivlina, sa Oliver Zipse.

Uttalandet fick stor uppmärksamhet då det skulle innebär att BMW bryter med strategin som de hittills hållit fast hårt vid. Den bygger på ”Power of Coice”, alltså att kunderna ska kunna välja mellan bensin-, diesel-, hybrid- eller eldrift i tillverkarens modeller.

BMW:s Oliver Zipse

En riktigt så stor förändring verkar lanseringen av Neue Klasse inte innebära. Den nya plattformen ska förvisso i första hand vara framtagen för elbilar. Oliver Zipse har till och med stuckit ut hakan och sagt att målet med Neue Klasse är ”den perfekta eldrivna bilen”.

Men det ska även gå att montera in både förbränningsmotor och en hybriddrivlina i plattformen. Om BMW sen väljer att göra det återstår att se. I enlighet med ”Power of Choice” är det vad kunderna efterfrågar som avgör saken.

– Det bestämmer varje kund själv. Det är vad öppenheten för teknik som vi på BMW sysslar med handlar om. Vi driver inte någon åt det ena eller andra hållet, säger Oliver Zipse i en intervju med tidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Att majoriteten av kunderna ändå snart kommer föredra eldrift tvivlar inte heller BMW på. Globalt sett räknar BMW med att hälften av försäljningen år 2030 utgörs av elbilar. Men också att andelen elbilar kommer vara betydligt högre på vissa marknader.

– Samtidigt säljer vi i Europa ett sexsiffrigt antal dieselbilar årligen, sa Oliver Zips, e i intervjun Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Där förtydligade han också att BMW inte har några planer på att ställa in utvecklingen av motorer och tillverkning av fossilbilar för tillfället.

Inte heller finns det några planer på att börja med egen tillverkning av batterier. Flera andra biltillverkare har den senaste tiden lanserat satsningar på egna batterifabriker. Bland annat Volvo, som samarbetar med Northvolt kring en gemensam batterifabrik i Göteborg.

BMW vill i stället utveckla batteritekniken på egen hand och sedan ha ett nära samarbete med dem som står för tillverkningen.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!