Solid Power börjar tillverka solid state-batterier som testas av BMW och Ford
Carl Undéhn
7 jun 2022
Solid state-batterier med en fast i stället för flytande elektrolyt väntas kunna ge elbilar med både längre räckvidd och snabbare laddning än idag. Och nu ser det ut som att tillverkning kan komma i gång tidigare än väntat.
Det menar i alla fall den amerikanska utvecklaren Solid Power som nu dragit i gång ett pilotprojekt för tillverkning av celler.
Genom att använda en stor andel kisel i anoden ska det bli möjligt att producera batterier med hög energidensitet för att ge elbilar med längre räckvidd än idag.
Förutom att vara tidigt ute med tillverkning har Solid Power ytterligare en fördel gentemot andra utvecklare av tekniken. Battericellerna ska tillverkas genom en process som liknar den som används för litiumjonbatterier idag. Med det går det slippa stora investeringskostnader för att ställa om befintliga fabriker eller bygga nya produktionslinor. Något som kan snabba på masstillverkning av solid state-batterier.
– När pilotanläggningen för celler till elbilar nu är installerad är vår nästa stora utmaning att påbörja produktion i stor skala och bygga celler som uppfyller de krav som krävs för att vi ska kunna börja kvalificera oss för fordonsindustrin senare i år, säger Derek Johnson som är operativ chef hos Solid Power.
Solid Power anses vara en av de utvecklarna som kommit längst i arbetet med tekniken. Något som fått både BMW och Ford att investera miljarder i företaget. Det är också de biltillverkare som ska få celler för egna tester senare i år.
Cellerna från pilottillverkningen ska nu testas internt. Redan innan årets slut väntas Solid Power kunna börja med leveranser till partners inom bilindustrin för externa tester.
Visar de goda resultat menar Solid Power-chefen Doug Campbell att masstillverkning av solid state-batterier kan komma igång redan 2024.
Det är då betydligt tidigare än vad som väntats. De mest positiva kalkylerna har pekat mot 2025. Nissan, som satsar stort på utveckling av storskalig tillverkning av solid state-batterier har satt 2028 som mål. Och en rapport sammanställd av 50 internationella experter menade nyligen att tekniken behöver utvecklas mer. Tidigast 2030 ansåg de att vi kan börja se solid state-batterier i elbilar och då i liten skala.
Och även Solid Power siktar i ett första steg på ganska låga produktionsvolymer. Pilotanläggningen ska kunna tillverka 15 000 celler om året. Beroende på cellernas storlek och form använder en elbil mellan några hundra och tusentals celler i ett batteripaket.