Uppgift: tre modeller från BYD vid lanseringen i oktober
Carl Undéhn
24 aug 2022
Nyligen stod det klart att BYD, eller ”Build Your Dreams”, blir det fjärde kinesiska bilmärke som i år får premiär på svenska vägar. Hedin Bil blir återförsäljare för BYD både i Sverige och Tyskland med lansering redan i oktober.
Vilken eller vilka modeller som blir först ut har ännu inte meddelats. Men enligt tyska medieuppgifter har BYD vid en presskonferens i nederländska Den Haag bekräftat att det kommer erbjudas tre modeller direkt vid lanseringen.
Det handlar då om den sjusitsiga elsuven Tang, sedanen Han och den mindre elsuven Atto 3 som säljs under namnet Yuan Plus i Kina.
Om de tre modellerna lanseras samtidigt på båda marknader eller om tidplanen skiljer sig åt mellan Sverige och Tyskland är oklart.
– Vi kommer meddela vilka modeller som lanseras i Sverige inom kort, säger Magnus Matsson som är pressansvarig hos Hedin Mobility Group till Elbilen.
Att elsuven Tang, som redan säljs i Norge, kommer finnas med från start var att vänta. Den kommer med fyrhjulsdrift och 516 hästkrafter som ska kunna skicka iväg bilen från 0-100 km/h på 4,6 sekunder. Räckvidden beräknas till omkring 40 mil och batteriet på 80 kWh kan snabbladdas med upp till 110 kW. Från 30 till 80 procent ska då gå på 30 minuter.
Sedanen Han har tekniskt mycket gemensamt med den högre Tang. Även här hittas fyrhjulsdrift och 516 hästkrafter vilket gör att Han klarar 0–100 km/h på 3,9 sekunder. Batteriet är med 85,4 kWh något större och räckvidden anges till 52,1 mil enligt WLTP. Sedanen klarar också snabbladdning med något högre effekt på 120 kW och kommer med Vehicle to Load för att kunna dela med sig av ström.
Den mindre suven Atto 3 är framhjulsdriven och har också ett mindre batteri på 60 kWh som ska ge en räckvidd på 42 mil enligt WLTP.
Atto 3 skiljer sig från de övriga två genom att använda sig av den tredje generationen av BYD:s plattform som är speciellt framtagen för elbilar. Det betyder att den är förberedd för ett 800-voltssystem för snabb laddning.
Men i dagens utförande anges ändå 88 kW som högsta effekt. Det väntas däremot öka i senare versioner, men om det är något vi kommer få se i en europeisk version av Atto 3 är oklart.
Gemensamt för alla modeller är att de använder sig av BYD:s egenutvecklade LFP-batteri kallat Blade. Tack vare effektiv packning av cellerna har Blade-batteriet lägre vikt och högre energidensitet än andra LFP-batterier.
Det är också ett batteri som Tesla väntas använda för enklare versioner av Model Y för den europeiska marknaden.