Xpeng släpper detaljer för internationell version av elsuven G9
Carl Undéhn
22 sep 2022
En global lansering – alltså i dagsläget Kina och Europa – ska ha varit planen vid utvecklingsarbetet av Xpengs nya elsuv G9. Att modellen kommr lanseras i Sverige är alltså ganska säkert. När det sker och vad priset blir är ännu oklart. Men nu har Xpeng i alla fall presenterat specifikationerna för den internationella versionen av G9.
Den 4,89 meter långa elsuven har luftfjädring och kommer erbjudas i tre bakhjulsdrivna och tre fyrhjulsdrivna versioner med olika räckvidd och utrustningsnivå.
Vid presentationen för den kinesiska marknaden angavs en räckvidd på upp till 70 mil för den bakhjulsdrivna versionen. Men det var enligt den mer förlåtande kinesiska körcykeln. För WLTP anges den längsta räckvidden nu till 57 mil.
Elsuven kommer erbjudas i tre bakhjulsdrivna och tre fyrhjulsdrivna versioner med olika räckvidd och utrustningsnivå.
Med bakhjulsdrift bjuder Xpeng G9 på 313 hästkrafter och de båda versionerna RWD 570G och RWD 570E kommer med en räckvidd på 46 mil enligt WLTP. Long Range-versionen heter RWD 702E och är alltså den som tar sig längst med en räckvidd på 57 mil.
0-100 km/h ska vara avklarat på 6,4 sekunder och räcker inte det finns det också tre fyrhjulsdrivna versioner att välja med mer prestanda.
Den bakre elmotorn kompletteras då med en på framaxeln på 175 kW som ger en total effekt på 405 kW, eller 551 hästkrafter, och ett vridmoment på 717 Nm. Tiden för 0-100 km/h sjunker då till 3,9 sekunder.
Den tre fyrhjulsdrivna versionerna heter 650E Performance, 650X Performance och en Launch Edition 650X. Prestandan är samma hos alla tre, men de tekniska funktionerna skiljer sig åt.
Versionerna med ett X i namnet är de mest tekniskt avancerade med 31 sensorer och ett ”Dual Lidar Radar”-system. Med det ska Xpeng G9 ligga i framkant vad gäller självkörning.
Xpeng fokuserar på teknik och flaggskeppsmodellen G9 är inget undantag. Alla versioner kommer med ”Advanced Driver Assistance System”, kort ADAS, som ska klara att köra själv på motorvägar och parkeringsplatser.
X-versionerna av G9 kommer ha en ny version av det egenutvecklade självkörningssystemet XPILOT ADAS som även ska göra att bilen kan köra på egen hand i stadsmiljö.
I alla fall i Kina.
Även på insidan är Xpeng G9 tekniskt avancerad med totalt 28 högtalare som ska bjuda på ett ljudsystem med en ”5D-upplevelse”.
Redan vid presentationen av den kinesiska versionen imponerade G9 med att kunna ladda inte bara snabbt utan väldigt snabbt.
Precis som de snabbladdande modellerna Kia EV6, Ioniq 5, Porsche Taycan och Audi e-tron GT har också Xpeng G9 ett 800-voltssystem. Xpeng är däremot en av få tillverkare idag som använder kiselkarbid för att höja laddeffekten.
Resultatet är att G9 kan ladda med en effekt på upp till hela 480 kW. Det kan jämföras med marknadens mest snabbladdande modell Porsche Taycan som klarar 270 kW.
Enligt Xpeng ska det göra det möjligt att ladda 20 mils räckvidd på endast fem minuter.
För det krävs naturligtvis också en snabbladdare med tillräckligt hög effekt. Även det är något som Xpeng har börjat sätta upp inom det egna laddnätverket i Kina.