Volvo bygger eldrivna lastbilar med fossilfritt stål

Carl Undéhn

Carl Undéhn

25 nov 2022

Tidigare i år nådde Volvo lastvagnar en ny milstolpe i elektrifieringen av sina modeller när tillverkningen av tunga lastbilar drog igång vid Tuvefabriken i Göteborg. Det handlade då om de eldrivna versionerna av de tunga lastbilsmodellerna FH, FM och FMX som klarar en totalvikt på 44 ton.

Utrustade med ett batteripaket på 540 kWh har de en räckvidd på upp till 30 mil.

Vad som då inte nämndes är att vissa av lastbilarna även kommer vara de första i världen som tillverkas med fossilfritt framställt stål. Det gäller bland annat de 20 eldrivna lastbilar som e-handelsjätten Amazon nyligen beställde från Volvo.

– Vår resa mot nettonollutsläpp innefattar både att göra våra lastbilar fossilfria i drift, och att på sikt helt ersätta materialet i dem med fossilfria och återvunna alternativ, säger Jessica Sandström som är global produktchef på Volvo Lastvagnar.

Exakt hur stor andel fossilfritt tillverkat stål som hamnar i lastbilarna nämns inte. Enligt Volvo används det i lastbilens rambalkar och målet är att öka andelen i takt med att tillgången på fossilfritt stål ökar.

Stålet levereras från SSAB och är framställt med grön el och vätgas. Sedan 2016 ingår SSAB tillsammans med LKAB och Vattenfall i satsningen Hybrit som ska ersätta kol med vätgas vid framställning av stål.

Målet är en storskalig lansering 2026 och med det sänka Sveriges koldioxidutsläpp med hela tio procent.

Utsläppen från framställning av stål står för en stor del av en lastbils totala klimatavtryck. Stål och gjutjärn utgör omkring 70 procent av lastbilens vikt.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: