Volvo lanserar mindre eldrivna EX30 nästa år
Carl Undéhn
7 dec 2022
Under presentationen av Volvos senaste elbil EX90 dök under en kort stund siluetten av en annan, mindre modell upp. Att Volvo även planerar elbilar i segment under den sjusitsiga EX90 är ingen hemlighet. Och nu berättar vd Jim Rowan lite mer om planerna i samtal med bland annat branschtidningen Automotive News och tyska Handelsblatt.
Bilen kommer nästa år, får namnet EX30 och beskrivs som en instegsmodell. Det betyder ett lägre pris än de 1 085 000 kronor som EX90 börjar på. Enligt Jim Rowan handlar det också om en volymmodell som kommer spela en viktig roll för att nå målet att sälja 1,2 miljoner bilar 2025 – närapå en fördubbling jämfört med de 700 000 bilar Volvo sålde förra året.
Med EX30 vill Volvo nå en yngre kundgrupp och vill därför som kinesiska Nio främst erbjuda bilen genom månadsabonnemang. Men en tjänst för batteribyten som Nios Power Swap Stations planeras inte. Som orsak angavs Volvos paradgren säkerhet.
Vad priset blir för att köpa eller prenumerera på EX30 kommer börjar på nämndes däremot inte. Inte heller några tekniska detaljer avslöjades. Men EX30 ska använda sig av SEA-plattformen från Volvos ägare Geely. På grund av det och att Volvos europeiska fabriker i Sverige och Belgien redan har fullt upp ska bilen
Den finns i flera utföranden och används bland annat till bilar som Zeekr 001, Lotus Eletre och Smart #1. Den sistnämnda kan kanske ge bäst fingervisning av vad vi kan vänta oss från en mindre elsuv som EX30 förväntas bli.
Med ett batteri på 66 kWh har Smart #1 en räckvidd på drygt 40 mil. Elmotorn levererar 272 hästkrafter och ett vridmoment på 343 Nm. Dessutom är Smart #1 bakhjulsdriven – vilket nu även är fallet hos Single Motor-versionerna av XC40 och C40.
EX30 kommer tillverkas i Kina, där Volvo ser bäst möjlighet att snabbt skala upp tillverkningen. Om det på sikt även planeras tillverkning av modellen i Sverige eller Belgien, där XC40 och C40 byggs, nämndes inte.