Nytt rekord för import av elbilar från Kina till Europa

Carl Undéhn

Carl Undéhn

28 dec 2022

Vi har nog aldrig fått så många nya bilmärken på den svenska marknaden som i år. Aiways, BYD, Xpeng, Nio och Ora är några som tillkommit och redan förra året började MG sälja elbilar i Sverige.

Gemensamt för alla nykomlinga är att det handlar om kinesiska tillverkare. Inte helt oväntat visar siffror från kinesiska tullverket att exportvärdet för elbilar från Kina till Europa har ökat rejält.

Enligt Bloomberg exporterades i november elbilar till ett värde av 3,2 miljarder dollar, omkring 33 miljarder kronor. Det är en ökning på 165 procent jämfört med november förra året.

Eldrivna bilar stod också för över hälften av värdet för Kinas totala bilexport både i oktober och november. Det visar att marknaderna i Sverige och Europa blir allt viktigare för de kinesiska biltillverkarna. För det är just med eldrivna modeller som de nya märkena ser en möjlighet att etablera sig här.

Men den ökade exporten av elbilar kan inte helt skrivas på kinesiska tillverkare. Även europeiska biltillverkare som BMW samt Tesla och Polestar bygger elbilar i Kina för export till Europa.

En utvecklings om ser ut att öka de närmsta åren. Förutom Polestar 3 ska syskonmodellen Volvo EX90 byggas i både USA och Kina. Även Volvos kommande mindre elsuv EX30 ska tillverkas i Kina. Och Cupra meddelade nyligen att den kommande elsuven Tavascan kommer importeras från Volkswagenkoncernens kinesiska fabrik.

I en rapport tidigare i höstas spådde analysföretaget PwC att Europa år 2025 kommer importera 800 000 bilar från Kina. Av dem väntas 330 000 vara bilar från europeiska märken som byggs i Kina.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!